Mini Netykieta 1 grup news i list dyskusyjnych.

Wersja : 2.70 (ostatnia modyfikacja 04.11.2003)

Dokument ten zawiera podstawowe informacje dotyczące tzw. "zasad dobrego wychowania" przy korzystaniu z grup news i list dyskusyjnych.

Tematyka grup.
  • Staraj się pisać na temat.2 Większość osób biorących udział w dyskusjach w obrębie danej grupy oczekuje listów związanych właśnie z jej tematyką. Przed wejściem do grupy dyskusyjnej spójrz na 1-liniowy opis, jaki posiada każda grupa.
  • Staraj się także zaznaczyć w tytule listu (subject) czego on konkretnie dotyczy. Nie "podczepiaj" się ze swoim pytaniem pod instniejący wątek, jeśli różni się on tematycznie od tego o czym chcesz napisać - w takiej sytuacji utwórz nowy wątek.
  • Odpowiadając na list zwracaj uwagę, do jakich grup wysyłasz odpowiedź. Często zdarza się, że dyskusja zbacza z tematu, a pole News-group wskazuje na grupę do której taki artykuł w ogóle nie powinien zostać wysłany. I na odwrót, jeśli Twój list mieści się w zakresie tematycznym danego wątku, nie twórz nowego i nie przenoś w ten sposób dyskusji w kilka różnych miejsc.
  • Jeśli wysyłasz zapytanie na kilka grup (co samo w sobie najczęściej nie jest naganne, aczkolwiek nie polecane) dopilnuj, aby list miał ustawione pole Followup-To tylko na jedną z nich. Unikniesz w ten sposób kilku osobnych dyskusji na ten sam temat.
  • Staraj się precyzyjnie przedstawić trapiący Cię problem. Pytanie w rodzaju: "Jestem tu nowy, powiedzcie mi proszę jak działa tar/pine/ tin/../mail" lub "mój modem/drukarka/../komputer nie chce działać, pomożcie!", może silnie zdenerwować pozostałych uczestników listy.
  • Przed zadaniem jakiegokolwiek pytania odszukaj list będący zbiorem najczęściej zadawanych pytań (rzecz jasna wraz z odpowiedziami). Większość grup posiada taki zbiór pytań-odpowiedzi 3 i zawsze możesz go znaleźć na danej grupie bądź na pl.answers. Jeśli niczego takiego nie znajdziesz, sprawdź, czy ktoś w ostatnim czasie nie zadał podobnego pytania. W ogóle dobrze jest poczytać daną grupę przez co najmniej tydzień, zanim weźmie się czynny udział w jej życiu. Wyjątkowo nieuprzejme jest wysyłanie listów w stylu: "chcę tego i tego ale nie czytam tej grupy więc proszę o przesłanie mi odpowiedzi prywatnie".
Pisanie listów jako takie.
  • Pamiętaj, że pojedyncza linia listu nie powinna przekraczać 80-ciu znaków. W praktyce, ze względu na to, że list Twój może być przez kogoś cytowany (a więc do każdej z linii zostaną dostawione dodatkowe znaki), długość linii powinna być mniejsza niż 71 znaków.
  • Odpisując na list, nie cytuj go w całości, a zostaw tylko to co niezbędne, a do czego odnosi się Twój komentarz. Szczególnie naganne jest cytowanie czyjegoś podpisu (sygnaturki). Równie godne potępienia jest zacytowanie listu po to tylko aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się z tym", też tak myślę", czy w skrajnie nagannym przypadku reklamę. Z drugiej strony nie popadaj w inną skrajność i nie unikaj cytowania jako takiego w ogóle. Często jest ono niezbędne do zrozumienia o co właściwie w Twoim komentarzu chodzi. Dobrym zwyczajem jest tu także przeplatanie cytowanych fragmentów z własnymi na nie odpowiedziami, co zwykle sprzyja ogólnej przejrzystości wypowiedzi. Należy także, umieścić na początku cytatu informację o jego autorze. Sam cytat powinien zawsze poprzedzać Twój komentarz.
Podpis i sprawy z nim związane.
  • Twój podpis (signature) nie powinien przekraczać czterech linii. Osoby korzystające z komercyjnych łącz modemowych (i nie tylko) płacą za każdy bajt przesłanych im informacji.
  • Niektóre programy używane do wysyłania listów, doklejają na ich końcu różnego rodzaju binarne śmiecie. Skonfiguruj wszystko tak aby tego nie robiły. Niewiele osób, poza Tobą będzie coś takiego w stanie przeczytać.
  • Listy powinny być zawsze podpisywane prawdziwym imieniem i nazwiskiem ich autora. Przesyłki anonimowe często traktowane są po prostu jako mało poważne, mogą byc także w pewnych okolicznościach automatycznie odrzucane.
  • Zadbaj również, aby nagłówki Twoich listów były odpowiednio sygnowane, czyli zawierały Twój adres e-mail oraz dane personalne: imię, nazwisko, organizację. Jeśli nie wiesz jak to zrobić zwróć się o pomoc do swojego lokalnego administratora.
Konfiguracja czytników news.
  • Zasada ogólna: Praktycznie każdy czytnik wymaga konfiguracji i nic się tu samo nie zrobi. W szczególności:
  • Skonfiguruj swój czytnik w ten sposób, aby w momencie tworzenia odpowiedzi wstawiał jako znak wiodący w polu subject Re:, nie zaś Odp. czy cokolwiek innego.
  • Nigdy nie posyłaj listów w HTML'u !
  • Jedyny dopuszczalny w Internecie standard kodowania polskich ogonków to ISO 8859-2.
Ogłoszenia i inne takie.
  • Niedopuszczalne jest posługiwanie się listami/grupami dyskusyjnymi w celach komercyjnych z wyjątkiem list/grup o takim właśnie przeznaczeniu [pl.ogloszenia.*, pl.praca.*, hierarchia *.biz*].
  • Także do wysyłania ogłoszeń niekomercyjnych, zaleca się używanie grup pl.ogłoszenia.* a tylko w wyjątkowych okolicznościach można je posłać na grupę o tematyce zgodnej z tematyką anonsu.
Przesyłanie plików (w tym binarnych).
  • Do przesyłania plikow binarnych, czyli innych niż tekstowe, służą grupy hierarchii bin/binaries (np. comp.binaries.msdos). W polskiej hierarchii news takie grupy w praktyce nie istnieją.
  • Jeżeli plik tekstowy jest znacznej wielkości (wiekszy niz 10000 bajtów), należy go spakować jednym z popularnych programów archiwizujących i traktować dalej jako binarny. Pamiętaj, zawsze lepiej podać adres interesującego pliku niż przesłać go gdziekolwiek.
  • Informując uczestników dyskusji o lokalizacji w sieci interesujących ich informacji, zawsze podawaj pełny adres tych zasobow. Jeżeli zasoby zagraniczne są dostępne również w Polsce (tzw. mirror), podaj adres na "polskim" serwerze.
Testowanie.
  • Do przeprowadzania testów służą wyłącznie grupy *.test.* w szczególności zaś grupa pl.test.
Inne równie ważne.
  • Bądź cierpliwy - często musi upłynąć trochę czasu zanim list dojdzie tam gdzie trzeba, nie wysyłaj więc od razu pięciu kopii.
  • Swoim prywatnym animozjom dawaj wyraz wyłącznie w listach prywatnych. Nie ma nic bardziej denerwującego i żenującego niż oglądanie grona publicznie wyzywających się osob.

Mimo że nie istnieje żadna centralna zwierzchność pilnujaca przestrzegania zasad netykiety, za ich łamanie grożą różnorakie konsekwencje, poczynając od reprymendy przesłanej listem prywatnym, poprzez publiczne napiętnowanie, a skończywszy na bardziej drastycznych posunięciach takich jak kasowanie listów, skreślenie z listy subskrybentów, lub powiadomienie Twojego administratora.

Odnośniki.

  1. Teksty dokumentów opisujących szczegółowo zasady netykiety:
    SIEC, WSKAZÓWKI DLA UŻYTKOWNIKOW I ZASADY ETYKIETY.
    Autor: Arlene H. Rinaldi (wrzesień 1992), Tłumaczenie: Krzysztof Snopek (grudzien 1993)
    ETYKIETA USENETU.
    Autor: Jarosław Rafa.
  2. lista dostępnych, polskich grup news wraz z ich opisem.
    http://www.usenet.pl/doc/news-pl-faq.3.html
  3. Taki dokument nazywa się zwykle "najczęściej zadawane pytania" bądź z angielska FAQ (Frequently Asked Questions).

Uwagi (uwzględnione) nadesłali:

ZiemekBorowski(ziembor[]ziembor.waw.pl), GregorioKus(Grego[]RMnet.IT), RafałMaszkowski(rzm[]torun.pdi.net), MirekNowakowski(mirnow[]infoservice.com.pl), MaciejPilichowski(macias[]phys.uni.torun.pl), EmilStępniewski(emil[]univnet.waw.pl), TomaszSurmacz(tsurmacz[]ict.pw.wroc.pl), MaciekSnieżek(msniezek[]medianet.pl), NinaLiedtke(nina[]friko.onet.pl)[], JacekPopławski(jp[]ulgo.koti.com.pl), MichalSobkowski(michael.sobkowski[]physik.uni-ulm.de), RadosławZieliński(cuss[]alpha.net.pl), MałgorzataKrzyżaniak(zuzanka[]venco.com.pl), AndrzejWozniak(uszer[]poczta.onet.pl). []=@.
Za co im składam Wielkie Dzięki!

Marcin Dębowski, agatek*notrix.net, *=@.
1996-2003. Rozpowszechnianie i modyfikacja dozwolone.