Samochody elektryczne Pana Zbigniewa

Na początku 2004 roku skontaktował się ze mną Pan Zbigniew Kopeć z Gdańska - konstruktor i użytkownik samochodów elektrycznych. Pan Zbigniew prowadzi Usługowy Zakład Elektrotechniczny w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej. Oto fragment naszej korespondencji, gdzie Pan Zbigniew opisuje swoje konstrukcje:

Nie wiem, czy Panu też chwaliłem się, że jeżdżę osobowymi samochodami elektrycznymi przerobionymi przez siebie już od 1996r. Jeżdżę po Gdańsku i okolicznych miastach.
Zarejestrowałem jako elektryczne już 3 szt. aut: TAWRIA, TOYOTA COROLLA, BUICK REGAL - amerykański. Za OC płacę mniej niż za malucha.
W mniejszych zastosowałem silnik od napędu pompy olejowej w sztaplarce: 10kW/75V/2800obr/min - waży 44kg. Pozostała oryginalna skrzynia biegów. Regulator prędkości firmy CURTIS - amerykański wynalazek, ale wykonany w Bułgarii, reguluje prąd do 275A, u mnie do330A. BUICK ma silnik jazdy od sztaplarki: 12,5kW/75V/1400obr/min - waży 186kg. Auto jest bez skrzyni biegów. Regulator tej samej firmy, ale reguluje prąd do 600A. Jeśli jadę dalej, to biorę jeszcze przyczepę z akumulatorami. TOYOTą przejechałem bez przyczepy 170km na trasie: Gdańsk - Elbląg (równy teren), przy składzie akumulatorów o masie 420kg. Ostatnio używam akumulatory od MELEXa firmy TROJAN  - amerykańskie. Najlepsze efekty dają lepsze akumulatory rozruchowe (prędkość i zasięg), np.: "TOPLA", ale tylko do 50 cykli, gdzie "TROYAN" dopiero uzyskuje pełną pojemność. Chętnie pokażę auta, jestem do dyspozycji, jeśli znajdzie Pan czas to się konkretnie umówimy.
Zbigniew Kopeć Zakład Usługowy Elektromechaniczny

Jakiś czas później wybrałem się do Pana Zbigniewa by na własne oczy zobaczyć te konstrukcje. Przejechaliśmy się Toyotą po obwodnicy z maksymalną prędkością 80 km/h. Bardzo przyjemnie się jedzie. Poniżej parę fotografii pojazdów:

Fot. 1 - Toyota i jej konstruktor
Fot. 2 - Buick i jego konstruktor
Fot. 3 - Zapasowe akumulatory w przyczepie
Fot. 4 - wnętrze Toyoty
Fot. 5 - wnętrze Toyoty: w środku zdjęcia silnik a po lewej stronie regulator prądu
Fot. 6 - wnętrze Toyoty: obok silnika mieści się część akumulatorów, reszta jest w bagażniku
Fot. 7 - wnętrze Toyoty- moduł regulatora prądu

Fot. 8 - Elektryczny Buick
Fot. 9 - Mierniki w środku pojazdu
Fot. 10 - Przedział silnikowy z akumulatorami
Fot. 11 - Elektryczny Buick i jego konstruktor
Fot. 12 - Część akumulatorów jest w bagażniku
Fot. 13 - Niebieskie skrzynki to przetwornica 12V i prostownik do ładowania akumulatorów, oba z firmy C&T Elmech


Z powrotem