P G / W y d z. A r c h.
Z a k ł a d ..T e c h n i k ..W i z u a l n y c h

TEORIA I PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE
Studia dzienne - Semestr VII
Prowadzący: inż. arch. Tomasz Kamiński

TEORIA, METODOLOGIA I PROJEKTOWANIE PROFILUJĄCE
Studia dzienne - Semestr VIII
Prowadzący: dr inż. arch. Waldemar Leszkiewicz


Semestr VIII [2001-2002]

Sopot
Piotr Ratajczyk

Semestr VII [2002-2003]
Trójmiasto i okolice
Adam Siuchniński
Adriana Nowicka
Agnieszka Skarżyńska
Andrzej Ditrih
Anna Smużyńska
Justyna Sobczak
Maja Skołysz
Marcin Skolimowski
Tomasz Stasiak

Semestr VIII
[2002-2003]
Pisz

Marcin Skolimowski
Michał Cieszewski

Semestr VII [2003-2004]
Pisz
Bartosz Zamorski
Elżbieta Gackowska
Jarosław Wieczorkiewicz
Karolina Znyk
Małgorzata Zboińska
Natalia Wrzask
Stefan Kołodziejczyk

Semestr VIII [2003-2004]
Gdańsk, Gdynia

Anna Taraszkiewicz
Jarosław Wieczorkiewicz
Karolina Znyk
Natalia Wrzask

Semestr VII [2004-2005]
Pisz

Michał Majewski
Jacek Moczła

Izabela Filipkowska
Katarzyna Skadłubowicz
Paweł Skóra


Semestr VIII [2004-2005]
Olsztyn, Gdynia, Puck
Michał Majewski
Jacek Moczła


Semestr VII
[2005-2006]
Gdańsk
Grotowska Katarzyna
Rutkowski Rafał

Ryniewicz Maciej
Sas Maciej
Siekan Anna
Sieklucka Ewa
Sobańska Aleksandra
Sołtysiak Bartosz
Stanisławczyk Tomasz




Semestr VII

Celem zajęć jest zaprojektowanie obiektu architektonicznego o średnim (sem.VII) i zaawansowanym (sem.VIII) stopniu skomplikowania funkcjonalno-konstrukcyjnego w przypadku, którego spotykamy się z wyraziście zarysowanym problemem architektonicznym.

Przedmiotem prac są rozwiązania architektoniczne w zakresie formy, funkcji, konstrukcji w skali obiektu, działki, wnętrza oraz ich oddziaływania. Całość w tle problematyki kształtowania założeń programowych, kosztów i uwarunkowań realizacji.


Harmonogram:

1. Temat
/ Omówienie i wydanie tematów semestralnych.
2. Analiza / Analiza terenu i programu użytkowego.
3. Koncepcja (etap I) / Koncepcja urbanistyczna obiektu.
4. Koncepcja (etap II) / Koncepcja programowo- funkcjonalna.
5. Koncepcja (etap III) / Koncepcja funkcjonalno- przestrzenna.

6. Prezentacja koncepcji / KLAUZURA
Prezentacja koncepcji programowo-przestrzennej. Analiza, sytuacja, rzut, makieta.

7. Układ funkcjonalny / Schemat rzutów kondygnacji.
8. Układ technologiczny / Schemat technologiczny obiektu .
9. Układ przestrzenny / Precyzowanie rzutów i kubatury obiektu.
10. Elewacje / Kształtowanie elewacji- systemy, konstrukcja, materiały.
11. Konstrukcja / Przekroje i rozwiązania konstrukcyjne.

12. Prezentacja projektu / KLAUZURA
Prezentacja pełnego opracowania projektowego: sytuacja, rzuty kondygnacji, przekroje, elewacja, makieta.

13. Materiały i Kolorystyka / Doboru materiałów budowlanych i kolorystyki elewacji.
14. Grafika / Omówienie graficznego podania pracy.

15. Oddanie prac sem. / OCENA
Prezentacja, omówienie i ocena pracy semestralnej.



Podstawą zaliczenia jest:

Oddanie wydrukowanego projektu (format 100/70) oraz pliku cyfrowego z pracą semestralną zawierającą (ilość plansz do ustalenia z prowadzącym):
1) Sytuacja w skali 1:500. Analiza
2) Studia nad problematyką lokalizacji, programu, uwarunkowań. Opis idei
3) Rzut, elewacje i przekroje w skali 1:100 / 1:200.
4) Makieta w skali 1:200. Perspektywy z zewnątrz.
Wpis do indeksu sem VII: mgr inż. arch. Tomasz Kamiński


Semestr VIII

Celem zajęć zidentyfikowanie indywidualnych predyspozycji oraz trudności w projektowaniu w przypadku przyszłych dyplomantów. Generalnie, doskonalenie umiejętności przed przystąpieniem do pracy dyplomowej. Cel ten realizowany jest w trakcie wykonywania głównego tematu projektowego poprzez pogłębione opracowanie wybranych cząstkowych zakresów problemowych (np. wielowariantowego formowania koncepcji, projektowanie zaplecz socjalnych czy gastronomicznych, kształtowania architektonicznego wyrazu konstrukcji inżynierskich, wnętrz, umiejętności podania graficznego, doskonalenia techniki wizualizacji komputerowej, kreowania rozwiązań kolorystycznych itp.

Przedmiotem prac są rozwiązania całościowe, jak i fragmentaryczne różnych obszarów zakresu formy, funkcji, konstrukcji, w skali obiektu, wnętrz, działki, dobierane w nawiązaniu do indywidualnych potrzeb projektujących. Zawsze w tle problematyki budowania założeń programowych, kosztów, oceny uwarunkowań realizacji itd.Metoda prowadzenia zajęć polega na definiowaniu w kolejności problemu architektonicznego, z jakim spotykamy się w przypadku zadanego tematu, pola możliwych rozwiązań, wytycznych dla wyboru finalnego rozwiązania.

Tematy zajęć: dobierane są do indywidualnych potrzeb i życzeń projektujących. Są to przykładowo: zakład przemysłowy, hotel, pensjonat, obiekty mieszkaniowo-usługowe, administracyjne, galerie sztuki, aqualand, porty jachtowe, konstrukcje inżynierskie, itp.

Harmonogram zajęć:

* ETAP I Zajęcia nr 1,2,3.
Omówienie problematyki i metody prowadzenia zajęć poprzez definiowanie problemu architektonicznego i pola możliwości kształtowania rozwiązań architektonicznych. Dyskusja i wprowadzenie do tematu, programu, technologii, lokalizacji i uwarunkowań.
* ETAP II Zajęcia nr: 4,5,6 (klauzura).
Kreowanie propozycji rozwiązywania problemu i formowanie koncepcji.
* ETAP III Zajęcia nr: 7,8,9,10,11,12 (klauzura).
Precyzowanie rozwiązań funkcjonalnych, konstrukcyjnych, formalnych w przypadku zasadniczego obiektu, jego lokalizacji i wnętrz, z uwzględnieniem przepisów prawnych, przeciwpożarowych, bezpieczeństwa, i higieny pracy, problematyki kosztów oraz przygotowania inwestycji itp.
* ETAP IV Zajęcia nr 13, 14.
Dopracowanie jakości dokumentacji i grafiki opracowania.
* ETAP V Zajęcia nr 15 (ocena).
Oddanie, omówienie, ocena projektów.


Podstawą zaliczenia jest:

Oddanie wydrukowanego projektu (format 100/70) oraz pliku cyfrowego z pracą semestralną zawierającą (ilość plansz do ustalenia z prowadzącym):
1) Sytuacja w skali 1:500. Analiza
2) Studia nad problematyką lokalizacji, programu, uwarunkowań. Opis idei
3) Rzut, elewacje i przekroje w skali 1:100 / 1:200.
4) Makieta w skali 1:200. Perspektywy z zewnątrz.

Wpis do indeksu sem VIII: dr inż. arch. Waldemar Leszkiewicz