Do strony domowej PG  
Regulamin studiów dziennych, zaocznych i wieczorowych

Regulamin Studiów Dziennych

I. Przepisy ogólne

§ 1

1. Niniejszy regulamin obowiązuje studentów studiów dziennych i nauczycieli akademickich Politechniki Gdańskiej.

2. Zasady przyjęć na studia w Politechnice Gdańskiej określa Senat Uczelni.

3. Przyjęcie w poczet studentów Politechniki Gdańskiej następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia przed rektorem lub dziekanem uroczystego ślubowania, którego treść określa Statut Politechniki Gdańskiej.

4. Dokumentem zawierającym informację o przebiegu studiów i aktualnym statusie studenta jest indeks.

5. Rektor jest przełożonym wszystkich studentów, a dziekan przełożonym studentów danego wydziału.

6. Samorząd studencki jest jedynym reprezentantem ogółu studentów.

II. Organizacja Studiów

§ 2

Studia przebiegają według programów nauczania ustalonych dla poszczególnych wydziałów w trybie określonym w ustawie o szkolnictwie wyższym i statucie Politechniki Gdańskiej.

§ 3

1. Rok akademicki, rozpoczynający się 1 października i trwający do 30 września, składa się z dwóch semestrów (zimowego i letniego), obejmujących zajęcia dydaktyczne, sesje egzaminacyjne (podstawową i poprawkową), praktyki i wakacje.

1a. Podstawowa sesja egzaminacyjna trwa co najmniej 10 kolejnych dni z wyłączeniem niedziel i świąt, poprawkowa sesja egzaminacyjna co najmniej 6 kolejnych dni z wyłączeniem niedziel i świąt. Między sesją podstawową i poprawkową powinno być co najmniej 5 dni przerwy.

2. Organizację roku akademickiego ustala rektor i podaje do wiadomości przed rozpoczęciem roku akademickiego.

3. Rektor lub dziekan może w razie potrzeb organizacyjnych zawiesić zajęcia dydaktyczne w określonych dniach i godzinach.

§ 4

1. Przed rozpoczęciem każdego semestru dziekan jest zobowiązany ogłosić wykaz przedmiotów obowiązujących dla poszczególnych lat studiów oraz szczegółowy rozkład zajęć dydaktycznych wraz z nazwiskami osób prowadzących zajęcia.

2. W ciągu 10 dni od rozpoczęcia zajęć dydaktycznych osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne przekazują studentom szczegółowe programy przedmiotów, zasady ich zaliczeń oraz godziny konsultacji uzgodnione ze studentami; równocześnie zasady zaliczeń oraz godziny konsultacji przekazują do dziekanatów.

3. Uczestnictwo w zajęciach objętych planem studiów jest obowiązkowe. Uczestnictwo w ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych i projektowych, seminariach, pracowniach, lektoratach, zajęciach WF jest kontrolowane przez prowadzącego.

§ 5

1. Po zaliczeniu drugiego roku studiów student może studiować według indywidualnego programu studiów, na zasadach określonych przez dziekana.

2. Studentów studiujących trybem indywidualnym obowiązuje regulamin studiów z uwzględnieniem terminów określonych w planie indywidualnym.

§ 6

Jednostką organizacyjną studentów jest grupa studencka. Reprezentantem grupy studenckiej jest wybierany co roku starosta grupy. Reprezentantem roku jest wybierany co roku starosta roku.

III. Prawa i obowiązki studenta

§ 7

1. Student ma prawo do:

1) bezpłatnej nauki przez okres ustalony planem studiów, za wyjątkiem zajęć powtarzanych z powodu niezadowalających wyników w nauce, o których mowa w § 14 ust.1 p.1, dziekan może przedłużyć planowy okres bezpłatnej nauki o dwa semestry,

2) korzystania w czasie studiów ze świadczeń socjalnych określonych odrębnymi przepisami,

3) zrzeszania się w organizacjach studenckich, kołach naukowych oraz uczestnictwa w badaniach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w uczelni,

4) uzyskiwania nagród i wyróżnień.

§ 8

Obowiązkiem studenta jest postępowanie zgodne z treścią ślubowania i przepisami obowiązującymi w uczelni.

§ 9

Na wniosek dziekana, za postępowanie niezgodne ze złożonym ślubowaniem i przepisami obowiązującymi w uczelni rektor, po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego, przekazuje sprawę do rozpatrzenia komisji dyscyplinarnej. Za przewinienia mniejszej wagi dziekan może wymierzyć karę upomnienia.

§ 10

Za zgodą dziekana student może uczestniczyć w zajęciach innego kierunku studiów na danym wydziale. Za zgodą obu dziekanów student może podjąć studia lub uczestniczyć w zajęciach innego wydziału lub uczelni. Procedura zmiany wydziału przez studenta określona jest w § 27 niniejszego regulaminu.

IV. Zaliczenie semestru

§ 11

1. Student jest oceniany z postępów w nauce po każdym semestrze. Warunki zaliczenia semestru określa dziekan w porozumieniu z radą wydziału. Przy zaliczeniach przedmiotów stosuje się niżej podane oceny:

celująca
bardzo dobra
ponad dobra
dobra
dość dobra dostateczna
5,5
5
4,5
4
3,5
3

2. Ocena niedostateczna - 2,0 jest oceną negatywną i oznacza niezaliczenie przedmiotu.

3. Ocenę do indeksu wpisuje nauczyciel akademicki odpowiedzialny za prowadzone zajęcia. W uzasadnionych wypadkach może ją wpisać kierownik jednostki dydaktycznej.

4. Do obliczenia średniej arytmetycznej ocen ze studiów (semestrów, lat) bierze się pod uwagę wszystkie oceny pozytywne wpisane do indeksu (oceny negatywnej - 2,0 nie uwzględnia się).

§ 12

1. Organizację sesji egzaminacyjnej ogłasza dziekan w uzgodnieniu ze starostami lat i grup studenckich, co najmniej na jeden tydzień przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej.

2. Poza podstawowym terminem zaliczenia lub egzaminu studentowi przysługuje prawo do jednego terminu poprawkowego (sesja poprawkowa).

3. Prowadzący zajęcia lub egzaminator może, według własnego uznania, zaproponować studentowi dodatkowy termin poprawkowy w sesji poprawkowej.

4. W uzasadnionych przypadkach, w wyniku zakwestionowania przez studenta oceny egzaminu lub zaliczenia w terminie podstawowym lub poprawkowym dziekan może wyrazić zgodę na egzamin komisyjny (zaliczenie komisyjne). Egzamin komisyjny (zaliczenie komisyjne) może być również wyznaczony przez dziekana z powodu dostrzeżenia nieprawidłowości w przeprowadzeniu egzaminu lub zaliczenia.

5. Egzamin komisyjny (zaliczenie komisyjne) odbywa się przed komisją złożoną z dziekana jako przewodniczącego, egzaminatora, który przeprowadzał kwestionowany egzamin (zaliczenie) oraz specjalisty z przedmiotu objętego egzaminem lub przedmiotu pokrewnego. Wynik egzaminu komisyjnego (zaliczenia komisyjnego) do indeksu wpisuje przewodniczący komisji.

§ 13

1. W terminie określonym przez dziekana student jest zobowiązany do złożenia w dziekanacie indeksu, w celu uzyskania wpisu określającego jego status na kolejnym semestrze.

2. Status studenta jest określony:

1) rejestracją pełną (semestr zaliczony) lub warunkową (semestr zaliczony warunkowo),

2) urlopem semestralnym lub rocznym.

§ 14

1. Student, który nie zaliczył w terminie semestru, tzn. nie uzyskał rejestracji pełnej lub warunkowej, może:

1) zostać cofnięty na semestr określony przez dziekana, na płatne powtarzanie semestru, lub płatne powtarzanie kolejnych semestrów,

2) zostać skreślony z listy studentów.

2. Student nie biorący udziału w zajęciach dydaktycznych o kontrolowanej obecności (ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych i projektowych, seminariach, pracowniach, lektoratach, zajęciach WF) może zostać skreślony z listy studentów przez dziekana w czasie trwania semestru.

3. Wysokość opłat za powtarzanie jest ustalana przez rektora i ogłaszana nie później niż 30 dni przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.

4. Okres odpłatnego powtarzania nie jest wliczany do czasu trwania studiów określonego w § 7 ust.1 pkt. 1.

§ 15

1. Zasady rejestracji warunkowej, a więc dopuszczalną liczbę nie zaliczonych przedmiotów (warunków) w danym semestrze oraz termin ich zaliczenia określa dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału

2. Niezaliczenie przedmiotów będących przyczyną rejestracji warunkowej w wyznaczonym terminie powoduje skreślenie z listy studentów lub cofnięcie na semestr określony przez dziekana (odpłatne powtarzanie semestru lub semestrów).

3. Przy powtarzaniu tego samego semestru po raz kolejny obowiązuje odpłatność za wszystkie godziny dydaktyczne.

4. Zasady wznowienia studiów określa dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.

§ 16

1. Jeśli wymagają tego okoliczności, cofnięcie na określony semestr, może być poprzedzone przyznaniem przez dziekana urlopu semestralnego, wliczonego również do okresu studiów określonego w § 7 ust. 1 pkt. 1.

2. W przypadku powtarzania semestru dziekan, na prośbę studenta, może uznać mu poprzednio uzyskane oceny pozytywne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia.

3. Student, który w czasie urlopu semestralnego za zgodą dziekana i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia, uzupełnił zaległości, może mieć przedłużony urlop o kolejny semestr, który nie jest wliczony do ustalonego w § 7 ust. 1 pkt. 1 okresu studiów.

4. W czasie powtarzania semestru lub w czasie urlopu, za zgodą nauczyciela akademickiego prowadzącego dane zajęcia i dziekana, student może awansem uczęszczać na wybrane zajęcia. Niezaliczenie tych zajęć jest płatne. Wysokość opłaty określa rektor i ogłasza nie później niż 30 dni przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego.

§ 17

1. Przed rozpoczęciem semestru student, który ma zaliczone wszystkie semestry, na które był zarejestrowany (rejestracja pełna lub warunkowa) może uzyskać semestralny lub roczny urlop dziekański. Ostatni urlop student może uzyskać przed rozpoczęciem ostatniego semestru. Jeżeli w czasie urlopu student nie korzysta z pomocy materialnej oraz nie bierze udziału w zajęciach dydaktycznych, to urlop ten nie jest wliczany do okresu studiów określonego w § 7 ust. 1 pkt. 1. W czasie urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie.

2. Urlopu udziela dziekan na wniosek studenta.

§ 18

Dziekan może udzielić studentowi urlopu zdrowotnego z powodu długotrwałej choroby, na podstawie zaświadczenia wydanego zgodnie z obowiązującymi przepisami. Urlop zdrowotny oraz urlop będący jego konsekwencją nie są wliczane do okresu studiów określonego w § 7 ust. 1 pkt. 1.

V. Nagrody i wyróżnienia

§ 19

Studentom wyróżniającym się mogą być przyznane stypendia i nagrody jednorazowe. Szczegółowe zasady ich przyznawania ustalają odpowiednie regulaminy.

§ 20

1. Dyplom z oceną celującą, na wniosek dziekana, przyznaje rektor studentowi, który spełnił następujące warunki:

1) uzyskał średnią z ocen ostatecznych wpisanych do indeksu co najmniej 4.5 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą (5.0) z pracy dyplomowej i co najmniej ocenę bardzo dobrą (5.0) z egzaminu dyplomowego,

2) nie był karany przez Komisję Dyscyplinarną,

3) złożył pracę w terminie określonym w § 21 ust. 3.

1. Absolwentowi, który uzyskał dyplom z oceną celującą, rektor przyznaje Złotą Odznakę Absolwenta Politechniki Gdańskiej.

VI. Egzamin dyplomowy

§ 21

1. Pracę dyplomową student wykonuje pod kierunkiem profesora, doktora habilitowanego, doktora lub starszego wykładowcy. Dziekan w uzgodnieniu z Radą Wydziału może wyrazić zgodę na wykonywanie pracy dyplomowej pod kierunkiem specjalisty spoza uczelni.

2. Tematy prac dyplomowych powinny być ogłoszone na co najmniej 12 miesięcy przed końcem semestru dyplomowego. Student, który nie podjął tematu wraz z rozpoczęciem semestru dyplomowego zostaje skreślony z listy studentów.

3. Student winien złożyć pracę dyplomową do końca semestru dyplomowego, tj. w przypadku, gdy semestrem dyplomowym jest semestr letni - do 30 września, gdy semestrem dyplomowym jest semestr zimowy - do 30 kwietnia. Student, który został zarejestrowany na semestr dyplomowy, a nie złożył pracy dyplomowej w przewidzianym Regulaminem terminie, zostaje skreślony z listy studentów.

4. Pracę dyplomową ocenia kierujący pracą oraz jeden recenzent. Recenzentami pracy dyplomowej muszą być osoby wymienione w § 21 ust. 1. W wypadku jednej oceny negatywnej dziekan może poprosić innego recenzenta o opinię o pracy.

Dziekan może również powołać komisję egzaminu dyplomowego i zlecić komisji dokonanie oceny zakwestionowanej pracy (ocena komisyjna).

Na Wydziale Architektury obrona pracy dyplomowej jest publiczna.

§ 22

Student skreślony z listy studentów za niezłożenie pracy dyplomowej w określonym powyżej terminie, może złożyć pracę dyplomową w ciągu jednego roku od daty wymienionej w § 21 ust. 3 i zdawać eksternistycznie egzamin dyplomowy. Po upływie roku konieczne jest wznowienie studiów. Warunki wznowienia określa dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.

§ 23

1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest zaliczenie wszystkich semestrów studiów oraz uzyskanie pozytywnej oceny z pracy dyplomowej.

2. Dziekan decyduje o składzie komisji i terminie egzaminu dyplomowego.

3. Przewodniczącym komisji egzaminu dyplomowego powinien być dziekan, prodziekan lub kierownik katedry.

4. Egzamin dyplomowy musi odbyć się w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia pracy dyplomowej.

§ 24

Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym, a do jego oceny stosuje się skalę ocen podaną w § 11.

§ 25

1. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego lub nie zgłoszenia się na egzamin dyplomowy z przyczyn nieusprawiedliwionych, dyplomant może zdawać powtórnie egzamin dyplomowy. Powtórny egzamin (eksternistyczny) może odbyć się w ciągu trzech miesięcy od daty, na którą został zwołany pierwszy egzamin.

2. W przypadku oceny negatywnej z powtórnego egzaminu konieczna jest zgoda dziekana na wznowienie studiów.

§ 26

1. Świadectwem ukończenia studiów jest dyplom. Sposób wypisania dyplomu określają odrębne przepisy. Wynik studiów jest obliczany w oparciu o:

1) średnią arytmetyczną z ostatecznych ocen pozytywnych wpisanych do indeksu - a,

2) pozytywną ocenę z pracy dyplomowej - b,

3) pozytywną ocenę z egzaminu dyplomowego - c.

2. Ostateczny wynik studiów jest obliczany według wzoru:

w = 0,5 * a + 0,25 * b + 0,25 * c

Do dyplomu wpisuje się ocenę słowną określoną według następującej skali punktowej:

w < 3,30

3,30 <= w < 3,70

3,70 <= w < 4,10

4,10 <= w < 4,50

w < 4,50

dostateczna

dość dobra

dobra

ponad dobra

bardzo dobra

3. Komisja egzaminu dyplomowego może w uzasadnionych przypadkach podwyższyć ocenę obliczoną w ustępie 2 o pół stopnia.

4. W warunkach określonych w § 20, do dyplomu wpisuje się ocenę celującą.

VII. Zasady zmiany wydziału przez studenta

§ 27

1. Student może ubiegać się o zmianę wydziału jedynie za zgodą dziekanów obu wydziałów.

2. Student ubiegający się o zmianę wydziału musi załatwić formalności związane z przeniesieniem w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca; w czasie załatwiania formalności figuruje nadal w ewidencji wydziału, na którym był zarejestrowany.

3. Jeżeli termin załatwiania formalności zostanie przekroczony, to dziekan wydziału przyjmującego studenta informuje dziekana wydziału macierzystego, że student nie został zarejestrowany; dziekan wydziału macierzystego podejmuje decyzję w sprawie dalszych warunków rejestracji studenta lub o skreśleniu.

4. Dziekan wydziału przyjmujący studenta podejmuje decyzję o warunkach rejestracji na wydziale, tzn. określa kierunek studiów, liczbę zaliczonych semestrów, liczbę braków oraz terminy ich zaliczenia; ewentualnie może udzielić semestralnego urlopu ze względu na różnice programowe.

5. Dziekan wydziału przyjmujący studenta po podjęciu decyzji o przyjęciu na wydział zwraca się do dziekana wydziału macierzystego o przesłanie dokumentów studenta i po ich otrzymaniu dokonuje rejestracji.

6. Zasady określone w § 27 ust. 1 dotyczą również studentów zmieniających system studiów.

VIII. Przepisy końcowe

§ 28

Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych niniejszym regulaminem jest rektor.

§ 29

Regulamin Studiów, uchwalony przez Senat w dniu 25 marca 1998 roku, obowiązuje od 1 października 1998 roku.

Z dniem 1.10.1998 r. traci moc prawną regulamin studiów zatwierdzony przez Senat w dniach 21 i 27.06. do 03.07.1991 r. oraz poprawki uchwalone przez Senat w dniach 18.12.91 r., 29.04.92 r. i 5.05.93 r.

Uchwała Senatu Politechniki Gdańskiej nr 89/99/XVIII z 28 kwietnia 1999 r.
oraz Uchwała Senatu Politechniki Gdańskiej nr 30/00/XIX z 26 kwietnia 2000 r.

IX. Przepisy przejściowe

§ 30

Z dniem 1 października 1999 r. wprowadza się na Politechnice Gdańskiej punktowy system zaliczeń, zwany dalej systemem punktowym, poczynając od pierwszego roku studiów pierwszego stopnia.

§ 31

Regulamin systemu punktowego, określający zasady jego stosowania, zawarty jest w Załączniku do niniejszego Regulaminu.

§ 32

Do czasu wprowadzenia systemu punktowego na wszystkich latach studiów, stosowane będą odpowiednio przepisy dotychczasowego Regulaminu.

Załącznik do Regulaminu Studiów Dziennych Politechniki Gdańskiej
Regulamin Systemu Punktowego

A. Zasady ogólne

1. Wszystkie składniki każdego przedmiotu wyodrębnionego w planie studiów danego semestru podlegają łącznej ocenie, o której mowa w §11 Regulaminu Studiów. Oprócz oceny, przedmiotowi przyporządkowuje się punkty będące miarą pracochłonności jego opanowania. Liczba tych punktów jest wielokrotnością 0.5; zaleca się, aby była to liczba całkowita.

2. Student uzyskuje punkty za zaliczenie przedmiotu, bez względu na wysokość otrzymanej pozytywnej oceny. Rejestr uzyskanych punktów prowadzi dziekanat. Zaliczony przedmiot, któremu przyporządkowano odpowiednią liczbę punktów, nie podlega powtórnemu zaliczeniu.

3. Łączna liczba punktów przyporządkowanych pojedynczemu semestrowi wynosi 30. Zaleca się, by za indywidualny nakład pracy związany z przygotowaniem pracy dyplomowej przyznawać studentowi maksymalnie 30 pkt. (Punkty te należy rozdzielić pomiędzy wszystkie semestry, w których przygotowanie pracy dyplomowej jest przewidziane w planie studiów).

4. Ogólne zasady przyporządkowania punktów przedmiotom podstawowym i nietechnicznym są jednolite dla całej Uczelni, określa je Zarządzenie Rektora nr 6/99 z 5 maja 1999. W pozostałych przypadkach decyzje podejmują rady wydziałów, zgodnie z procedurą zawartą w tym zarządzeniu.

B. Zasady rejestracji, powtórzeń i skreśleń

5. Warunkiem rejestracji na k - ty semestr (k = 3, ....) jest uzyskanie po semestrze poprzedzającym co najmniej [ (k-1) 30 - d] punktów, gdzie d jest dopuszczalnym długiem.

6. Podział rocznego limitu punktów (60 pkt.) pomiędzy semestry pierwszego roku studiów ustala rada wydziału. Po semestrze pierwszym i ostatnim nie dopuszcza się długu. Nieuzyskanie po semestrze pierwszym ustalonej przez radę wydziału liczby punktów powoduje skreślenie z listy studentów. Po pierwszym semestrze, w wyjątkowych przypadkach, dziekan może wyrazić zgodę na jednokrotne, odpłatne powtarzanie semestru pierwszego. Po semestrze ostatnim liczba uzyskanych punktów musi wynosić 30N, gdzie N jest liczbą semestrów, zgodnie z planem studiów. Niespełnienie ww. warunku oznacza niezłożenie pracy dyplomowej, stanowiącej wyodrębnioną jednostkę dydaktyczną. Dopuszczalne jest złożenie tej pracy w ciągu jednego roku od końca semestru dyplomowego.

7. Jako dopuszczalny uznaje się dług skumulowany nie przekraczający 6 pkt., przy czym dług ten nie może wynikać z niezaliczenia przedmiotów, które - zgodnie z planem studiów - są obowiązkowymi poprzednikami przedmiotów semestru następnego. W przypadku, w którym liczba punktów przyporządkowanych przedmiotowi przekracza 6 punktów, jako dopuszczalny dług punktowy uznaje się dług wynikający z niezaliczenia tego przedmiotu.

8. Student, który uzyskuje rejestrację z długiem dopuszczalnym, nie jest obciążony opłatą za powtarzanie przedmiotu.

9. Gdy skumulowany dług (z kolejnych semestrów) przekracza wartość dopuszczalną, ale nie jest większy od 12 pkt., dziekan podejmuje decyzję o skierowaniu studenta na odpłatne powtarzanie przedmiotów, przy założeniu, że opłata będzie proporcjonalna do liczby brakujących godzin.

10. Gdy skumulowany dług jest większy od 12 punktów, student zostaje skreślony z listy studentów lub odpłatnie powtarza niezaliczone przedmioty, bez możliwości realizacji planu studiów wyższych semestrów.

11. Dług związany z niezaliczeniem obligatoryjnych przedmiotów semestru k - tego (k = 2, ....) powinien być usunięty nie pózniej niż do końca semestru (k + 2). Informacja o terminie zaliczenia musi być wpisana do indeksu.

12. Rodzaj i wysokość długu punktowego podlega sprawdzaniu co semestr.

13. Studenci uzyskujący w danym semestrze maksymalną liczbę punktów mogą się ubiegać o zezwolenie na zaliczenie w następnym semestrze dodatkowych przedmiotów z tym, że liczba uzyskanych w ten sposób punktów nie powinna przekraczać 6 (punkty te nie mogą kompensować długów).

14. Wprowadza się jako wskaźnik oceny postępów w nauce następującą średnią ważoną

(ocena postępów)po k semestrach = k = 1, 2, ...

gdzie: oi - pozytywna ocena zaliczenia i-tego przedmiotu, wg przyjętej skali ocen (§11 Regulaminu), pi - punkty przyporządkowane przedmiotowi.

C. Obliczanie ostatecznego wyniku studiów

15. Egzaminowi dyplomowemu nie przyporządkowuje się punktów.

16. Ostateczny wynik studiów oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku jako sumę trzech składników:

0.5 średniej ważonej wszystkich ocen pozytywnych. Jako wagę przyjmuje się iloraz liczby punktów przyporządkowanych danemu przedmiotowi i całkowitej liczby punktów,

0.25 oceny pracy dyplomowej,

0.25 oceny egzaminu dyplomowego.

D. Postanowienia końcowe

W sprawach nie uregulowanych w Załączniku stosuje się bezpośrednio przepisy Regulaminu Studiów.

Przed rozpoczęciem studiów, dziekan jest zobowiązany podać do wiadomości studentów plan ich studiów wraz z punktami.

Niniejszy Załącznik jest zgodny z Głównymi Zasadami Systemu Punktowego, uchwalonymi przez Senat PG, w dniu 24 lutego 1999 r.

Regulamin Studiów Wieczorowych i Zaocznych

I. Przepisy ogólne

§ 1

1. Niniejszy regulamin obowiązuje studentów studiów wieczorowych i zaocznych oraz nauczycieli akademickich Politechniki Gdańskiej.

2. Zasady przyjęć na studia w Politechnice Gdańskiej określa Senat Uczelni.

3. Przyjęcie w poczet studentów Politechniki Gdańskiej następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia przed rektorem lub dziekanem uroczystego ślubowania, którego treść określa Statut Politechniki Gdańskiej.

4. Dokumentem zawierającym informację o przebiegu studiów i aktualnym statusie studenta jest indeks.

5. Rektor jest przełożonym wszystkich studentów, a dziekan przełożonym studentów danego wydziału.

6. Studia wieczorowe i zaoczne są płatne.

II. Organizacja Studiów

§ 2

Studia przebiegają według programów nauczania ustalonych dla poszczególnych wydziałów w trybie określonym w ustawie o szkolnictwie wyższym i statucie Politechniki Gdańskiej.

§ 3

1. Rok akademicki, rozpoczynający się 1 października i trwający do 30 września, składa się z dwóch semestrów (zimowego i letniego), obejmujących zajęcia dydaktyczne, sesje egzaminacyjne (podstawową i poprawkową) i wakacje.

2. Organizację roku akademickiego ustala rektor i podaje do wiadomości przed rozpoczęciem roku akademickiego.

3. Rektor lub dziekan może w razie potrzeb organizacyjnych zawiesić zajęcia dydaktyczne w określonych dniach i godzinach.

§ 4

1. Przed rozpoczęciem każdego semestru dziekan jest zobowiązany ogłosić wykaz przedmiotów obowiązujących dla poszczególnych lat studiów oraz szczegółowy rozkład zajęć dydaktycznych wraz z nazwiskami osób prowadzących zajęcia.

2. W ciągu 10 dni od rozpoczęcia zajęć dydaktycznych osoby prowadzące zajęcia dydaktyczne przekazują studentom szczegółowe programy przedmiotów, zasady ich zaliczeń oraz godziny konsultacji uzgodnione ze studentami; równocześnie zasady zaliczeń oraz godziny konsultacji przekazują do dziekanatów.

3. Uczestnictwo w zajęciach objętych planem studiów jest obowiązkowe. Uczestnictwo w ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych i projektowych, seminariach, pracowniach jest kontrolowane przez prowadzącego.

§ 5

1.Studentów obowiązuje praca zawodowa lub ośmiotygodniowa praktyka zgodna z kierunkiem studiów. Zasady realizacji praktyki zawodowej określone są odpowiednim zarządzeniem dziekana.

§ 6

Jednostką organizacyjną studentów jest grupa studencka. Reprezentantem grupy studenckiej jest wybierany co roku starosta grupy. Reprezentantem roku jest wybierany co roku starosta roku.

III. Prawa i obowiązki studenta

§ 7

1. Student ma prawo do:

1) zrzeszania się w organizacjach studenckich, kołach naukowych oraz uczestnictwa w badaniach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w uczelni,

2) ochrony zdrowia i bezpłatnej opieki lekarskiej, o ile nie pracuje zawodowo.

§ 8

Obowiązkiem studenta jest postępowanie zgodne z treścią ślubowania i przepisami obowiązującymi w uczelni.

§ 9

Na wniosek dziekana, za postępowanie niezgodne ze złożonym ślubowaniem i przepisami obowiązującymi w uczelni rektor, po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego, przekazuje sprawę do rozpatrzenia komisji dyscyplinarnej. Za przewinienia mniejszej wagi dziekan może wymierzyć karę upomnienia.

IV. Zaliczenie semestru

§ 10

1. Student jest oceniany z postępów w nauce po każdym semestrze. Warunki zaliczenia semestru określa dziekan w porozumieniu z radą wydziału. Przy zaliczeniach przedmiotów stosuje się niżej podane oceny:

celująca
bardzo dobra
ponad dobra
dobra
dość dobra dostateczna
5,5
5
4,5
4
3,5
3

2. Ocena niedostateczna - 2,0 jest oceną negatywną i oznacza niezaliczenie przedmiotu.

3. Ocenę do indeksu wpisuje nauczyciel akademicki odpowiedzialny za prowadzone zajęcia. W uzasadnionych wypadkach może ją wpisać kierownik jednostki dydaktycznej.

4. Do obliczenia średniej arytmetycznej ocen ze studiów (semestrów, lat) bierze się pod uwagę wszystkie oceny pozytywne wpisane do indeksu (oceny negatywnej – 2,0 nie uwzględnia się).

§ 11

1. Organizację sesji egzaminacyjnej ogłasza dziekan w uzgodnieniu ze starostami lat i grup studenckich, co najmniej na jeden tydzień przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej.

2. Poza podstawowym terminem zaliczenia lub egzaminu studentowi przysługuje prawo do jednego terminu poprawkowego (sesja poprawkowa).

3. Prowadzący zajęcia lub egzaminator może, według własnego uznania, zaproponować studentowi dodatkowy termin poprawkowy w sesji poprawkowej.

4. W uzasadnionych przypadkach, w wyniku zakwestionowania przez studenta oceny egzaminu lub zaliczenia w terminie podstawowym lub poprawkowym dziekan może wyrazić zgodę na egzamin komisyjny (zaliczenie komisyjne). Egzamin komisyjny (zaliczenie komisyjne) może być również wyznaczony przez dziekana z powodu dostrzeżenia nieprawidłowości w przeprowadzeniu egzaminu lub zaliczenia.

5. Egzamin komisyjny (zaliczenie komisyjne) odbywa się przed komisją złożoną z dziekana jako przewodniczącego, egzaminatora, który przeprowadzał kwestionowany egzamin (zaliczenie) oraz specjalisty z przedmiotu objętego egzaminem lub przedmiotu pokrewnego. Wynik egzaminu komisyjnego (zaliczenia komisyjnego) do indeksu wpisuje przewodniczący komisji.

§ 12

1. W terminie określonym przez dziekana student jest zobowiązany do złożenia w dziekanacie indeksu, w celu uzyskania wpisu określającego jego status na kolejnym semestrze.

2. Status studenta jest określony:

1) rejestracją pełną (semestr zaliczony) lub warunkową (semestr zaliczony warunkowo),

2) urlopem semestralnym lub rocznym.

§ 13

1. Student, który nie zaliczył w terminie semestru, tzn. nie uzyskał rejestracji pełnej lub warunkowej, może:

1) zostać cofnięty na semestr określony przez dziekana, na powtarzanie semestru, lub powtarzanie kolejnych semestrów,

2) zostać skreślony z listy studentów.

2. W uzasadnionych przypadkach, dziekan może studenta nie biorącego udziału w zajęciach dydaktycznych o kontrolowanej obecności (ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych i projektowych, seminariach, pracowniach) skreślić z listy w czasie trwania semestru.

3. Dziekan może skreślić z listy studentów studenta, który nie wnosi regulaminowych opłat za studia.

4. Wysokość opłat za studia wieczorowe i zaoczne oraz za powtarzanie jest ustalana przez rektora i ogłaszana do 30 maja każdego roku.

5. Wysokość opłat za powtarzanie semestru może być zwiększona. Decyzję podejmuje dziekan.

§ 14

1. Zasady rejestracji warunkowej, a więc dopuszczalną liczbę nie zaliczonych przedmiotów (warunków) w danym semestrze oraz termin ich zaliczenia określa dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.

2. Niezaliczenie przedmiotów będących przyczyną rejestracji warunkowej w wyznaczonym terminie powoduje skreślenie z listy studentów lub cofnięcie na semestr określony przez dziekana (powtarzanie semestru lub semestrów).

3. Zasady wznowienia studiów określa dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.

§ 15

1. Jeśli wymagają tego okoliczności, cofnięcie na określony semestr, może być poprzedzone przyznaniem przez dziekana urlopu semestralnego.

2. W przypadku powtarzania semestru dziekan może uznać studentowi poprzednio uzyskane oceny pozytywne, o ile nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia wyrazi na to zgodę. Wpisu oceny należy dokonać na początku semestru.

3. W czasie powtarzania semestru lub w czasie urlopu, za zgodą nauczyciela akademickiego prowadzącego dane zajęcia i dziekana, student może awansem uczęszczać na wybrane zajęcia. Wysokość opłaty za zajęcia zaliczane awansem określa dziekan.

§ 16

1. Przed rozpoczęciem semestru student, który ma zaliczone wszystkie semestry, na które był zarejestrowany (rejestracja pełna lub warunkowa) może uzyskać semestralny lub roczny urlop dziekański. W czasie trwania urlopu student nie wnosi żadnej opłaty. Ostatni urlop student może uzyskać przed rozpoczęciem ostatniego semestru.

2. Urlopu udziela dziekan na wniosek studenta.

§ 17

Student może uzyskać urlop zdrowotny z powodu długotrwałej choroby, na podstawie zaświadczenia wydanego przez Komisję Lekarską.

V. Egzamin dyplomowy

§ 18

1. Pracę dyplomową student wykonuje pod kierunkiem profesora, doktora habilitowanego, doktora lub starszego wykładowcy. Dziekan w uzgodnieniu z Radą Wydziału może wyrazić zgodę na wykonywanie pracy dyplomowej pod kierunkiem specjalisty spoza uczelni.

2. Tematy prac dyplomowych powinny być ogłoszone na co najmniej 12 miesięcy przed końcem semestru dyplomowego. Student, który nie podjął tematu wraz z rozpoczęciem semestru dyplomowego zostaje skreślony z listy studentów.

3. Student winien złożyć pracę dyplomową do końca semestru dyplomowego, tj. w przypadku, gdy semestrem dyplomowym jest semestr letni - do 30 września, gdy semestrem dyplomowym jest semestr zimowy - do 30 kwietnia. Student, który został zarejestrowany na semestr dyplomowy, a nie złożył pracy dyplomowej w przewidzianym Regulaminem terminie, zostaje skreślony z listy studentów.

4. Pracę dyplomową ocenia kierujący pracą oraz jeden recenzent. Recenzentami pracy dyplomowej muszą być osoby wymienione w § 18 ust. 1. W wypadku jednej oceny negatywnej dziekan może poprosić innego recenzenta o opinię o pracy.

Dziekan może również powołać komisję egzaminu dyplomowego i zlecić komisji dokonanie oceny zakwestionowanej pracy (ocena komisyjna).

§ 19

Student skreślony z listy studentów za niezłożenie pracy dyplomowej w określonym powyżej terminie, może złożyć pracę dyplomową w ciągu jednego roku od daty wymienionej w § 18 ust. 3 i zdawać eksternistycznie egzamin dyplomowy. Po upływie roku konieczne jest wznowienie studiów. Warunki wznowienia określa dziekan po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału.

§ 20

1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest zaliczenie wszystkich semestrów studiów, uzyskanie pozytywnej oceny z pracy dyplomowej oraz złożenie zaświadczenia o pracy zawodowej lub odbyciu praktyki.

2. Dziekan decyduje o składzie komisji i terminie egzaminu dyplomowego.

3. Przewodniczącym komisji egzaminu dyplomowego powinien być dziekan, prodziekan lub kierownik katedry.

4. Egzamin dyplomowy powinien odbyć się w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia pracy dyplomowej.

§ 21

Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym, a do jego oceny stosuje się skalę ocen podaną w § 10.

§ 22

1. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego lub nie zgłoszenia się na egzamin dyplomowy z przyczyn nieusprawiedliwionych, dyplomant może zdawać powtórnie egzamin dyplomowy. Powtórny egzamin (eksternistyczny) może odbyć się w ciągu trzech miesięcy od daty, na którą został zwołany pierwszy egzamin.

2. W przypadku oceny negatywnej z powtórnego egzaminu konieczna jest zgoda dziekana na wznowienie studiów.

§ 23

1. Świadectwem ukończenia studiów jest dyplom. Sposób wypisania dyplomu określają odrębne przepisy. Wynik studiów jest obliczany w oparciu o:

1) średnią arytmetyczną z ostatecznych ocen pozytywnych wpisanych do indeksu - a,

2) pozytywną ocenę z pracy dyplomowej - b,

3) pozytywną ocenę z egzaminu dyplomowego - c.

2. Ostateczny wynik studiów jest obliczany według wzoru:

w = 0,5 * a + 0,25 * b + 0,25 * c

Do dyplomu wpisuje się ocenę słowną określoną według następującej skali punktowej:

w < 3,30

3,30 <= w < 3,70

3,70 <= w < 4,10

4,10 <= w < 4,50

w < 4,50

dostateczna

dość dobra

dobra

ponad dobra

bardzo dobra

3. Komisja egzaminu dyplomowego może w uzasadnionych przypadkach podwyższyć ocenę obliczoną w ustępie 2 o pół stopnia.

4. W warunkach określonych w § 24 ust.1, do dyplomu wpisuje się ocenę celującą.

§ 24

1. Dyplom z oceną celującą, na wniosek dziekana, przyznaje rektor studentowi, który spełnił następujące warunki:

1) uzyskał średnią z ocen ostatecznych wpisanych do indeksu co najmniej 4.5 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą (5.0) z pracy dyplomowej i co najmniej ocenę bardzo dobrą (5.0) z egzaminu dyplomowego,

2) nie był karany przez Komisję Dyscyplinarną,

3) złożył pracę w terminie określonym w § 18 ust. 3.

2. Absolwentowi, który uzyskał dyplom z oceną celującą, rektor przyznaje Złotą Odznakę Absolwenta Politechniki Gdańskiej.

VI. Zasady zmiany wydziału przez studenta

§ 25

1. Student może ubiegać się o zmianę wydziału jedynie za zgodą dziekanów obu wydziałów.

2. Student ubiegający się o zmianę wydziału musi załatwić formalności związane z przeniesieniem w terminie nie przekraczającym jednego miesiąca; w czasie załatwiania formalności figuruje nadal w ewidencji wydziału, na którym był zarejestrowany.

3. Jeżeli termin załatwiania formalności zostanie przekroczony, to dziekan wydziału przyjmującego studenta informuje dziekana wydziału macierzystego, że student nie został zarejestrowany; dziekan wydziału macierzystego podejmuje decyzję w sprawie dalszych warunków rejestracji studenta lub o skreśleniu.

4. Dziekan wydziału przyjmujący studenta podejmuje decyzję o warunkach rejestracji na wydziale, tzn. określa kierunek studiów, liczbę zaliczonych semestrów, liczbę braków oraz terminy ich zaliczenia; ewentualnie może udzielić semestralnego urlopu ze względu na różnice programowe.

5. Dziekan wydziału przyjmujący studenta po podjęciu decyzji o przyjęciu na wydział zwraca się do dziekana wydziału macierzystego o przesłanie dokumentów studenta i po ich otrzymaniu dokonuje rejestracji.

6. Zasady określone w § 25 ust. 1 dotyczą również studentów zmieniających system studiów.

VII. Przepisy końcowe

§ 26

Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych niniejszym regulaminem jest rektor.

§ 27

Regulamin Studiów, uchwalony przez Senat w dniu 25 marca 1998 roku, obowiązuje od 1 października 1998 roku.