SEMESTR 1 MGR 2020

1 kwietnia 2020 (2)
Znak "+" stawiajcie na początku nazwy folderu! - RR

1 kwietnia 2020
Zmianie ulegają konsultacje. Macie do dyspozycji i środę i czwartek od godz. 10:30.
Konsultacje odbtwają się na kanale kRR (link konsultacje) i aby w nich uczestniczyć aktywnie należy głosowo lub tekstowo się zgłosić.
W związku z kolejnymi rygorami wprowadzanytmi przez rząd my również musimy się dostosować. Zatem każdy chcący wziąć udział w konsultacjach będzie musiał włączyć kamerę i pokazać, że nosi maseczkę. Bądźcie zdrowi - RR

31 marca 2020
Okazuje się, że mój sprytny plan oznaczania waszych folderów klolorem dla informowania o pojawieniu się nowych materiałów, spalił na panewce. Zmiana jest wprowadzana lokalnie, tylko na ekranie zmieniającego kolor. Zatem wprowadzamy w życie nowy sprytny plan! Po wstawieniu nowych materiałów zmieniacie nazwę folderu dodając znak plus "+" na początku wg wzoru: "+4 Iksiński, Igrekowski". Jest to dla nas informacja, że prosicie o komentarz, uwagi, konsultacje. Te będą prowadzone w ramach zajęć i konsultacji (też kanał na Discordzie) oraz w miarę możliwości w międzyczasie, komentarzami na plikach. Jak skomentujemy usuwamy znak plus z nazwy i z kolei Wy wiecie, że już sprawdziliśmy.
Jeszcze jedna sprawa. Zajęcia, które prowadzę w tym semestrze obejmują ok. 160 studentów (!). Pisząc proszę podać semestr, z którego jesteście, to będę wiedział jaki przedmiot.
RR

29 marca 2020 (2)
Chcę podzielić się z Wami moimi obserwacjami i uwagami dotyczącymi analiz.
Wiele grup robi wielorakie opracowania, z których - moim zdaniem - nic nie wynika. Wydaje mi się, że gubicie sens tej pracy i gmatwacie w niepotrzebnych rozterkach. Jak robicie komunikację kołową to co - zaznaczyć wszystkie ulice czy tylko niektóre? Jak część to macie wrażenie, że robota jest zrobiona pobieżnie, niedokończona. Jak wszystkie to brak jest elementu analizy - pokolorowaliście to co było na mapie. Ale obrazki do kolorowania to rozrywka 4-7 latków! Jak robicie komunikację pieszą to co zaznaczać? Chodniki po obu stronach jezdni? - to dublowanie informacji? Po jednej? - że niby wszyscy jedną stroną chodzą? A co myślicie o zaznaczaniu jezdni i ciągów pieszych (czyli chodników) wewnątrz ogrodzonego terenu jakiegoś zakładu? Przecież tam nie wejdziecie bez przepustki! To to są elementy komunikacji pieszej i kołowej waszego obszaru czy nie?
A spójrzmy na zagadnienie analiz przez pryzmat tego do czego są one potrzebne. Przecież np. dojazd do kilku blaszanych garaży (które i tak będą musiały zniknąć bo zaprojektujecie tam coś innego) nie ma żadnego znaczenia! Zatem szukajmy tych elementów, które są istotne / znaczące / najważniejsze w danym zagadnieniu. Układ komunikacji drogowej - zaznaczam te - i tylko te - ulice, które pozwalają skomunikować ten obszar z innymi częściami miasta. Ruch pieszy - interesują mnie najważniejsze trasy i kierunki ruchu pieszego. Skąd i dokąd oraz którędy wędrują / mogą przyjść ludzie. I zobaczcie - mogę to narysować szeregiem kółek, linią przerywaną czy strzałką narysowaną na środku jakiejś ulicy czy w poprzek parku - bo interesuje mnie kierunek a nie ścieżka.
Obok jest mnóstwo chodników, chodniczków, ścieżek (dojść do wiat śmietnikowych też), które przecież nie mają znaczenia. Ale muszę jasno okreslić co oznaczam - główne, najważniejsze, interesujące, atrakcyjne...
Podobnie z funkcjami. Które stanowią obiekt mojego zainteresowania? Które będa oddziaływały aktywnie na projektowane struktury? Jeżeli obok są tereny mieszkaniowe to czy użytkownicy moich strukyur będą zainteresowani tamtym kierunkiem? J myślę, że generalnie nie. Po co tam chodzić? Raczej oni przyjda do mnie jeżeli coś ciekawego im zaproponuję. A takie Muzeum II wojny Światowej stanowi interesujący kierunek wędrówek? Ile razy w ciągu roku można tam się wybrać? Pewnie ok. 260 - jak się tam pracuje. Pozostali raz na rok i starczy. Ale! Taki obiekt to nie tylko jego podstawowa funkcja. To znakomity punkt orientacyjny, miejscę przy którym mozna się spotkać, umówić. Wokół którego znajdziemy usługi i jeszcze (dobrze zrobione) dojście oferuje przyjemny, atrakcyjny wizualnie, prowadzący na interesująca dominantę spacer.
Szukajcie tego co jest nieobojętne w tych terenach, co was boli lub zachwyca.
RR

Wasz kolega podzielił się opracowaniem dotyczącym standardów niurowych. Zajrzyjcie koniecznie.
RR

29 marca 2020
Wasz kolega podzielił się opracowaniem dotyczącym standardów niurowych. Zajrzyjcie koniecznie.
RR

27 marca 2020
W związku z wirusową sytuacją różne organizacje udostępniają swoje zbiory. Zajrzyjcie na:
https://archive.org/
wprost nieprzebrane zbiory, do których teraz macie darmowy dostęp. Jedyny kłopot to nadmiar zasobów - jest tego tyle, że aż trudno wyszukać inrteresujące rzeczy. Ale okazja jest niesamowita. Wykorzystajcie ją!
RR

26 marca 2020 (2)
Grupa organizująca Microsoft Teams, proszę przesłać zaproszenie. Do dra Jakuba Bladowskiego proszę wysłać na adres: bladowski.jakub@gmail.com. Jednocześnie informuję, że J.Bladowski będzie dostępny jutro w godzinach 12-14.
RR

26 marca 2020
Wprowadziłem drobną modyfikację. Wasze foldery otrzymały cyferki, których używam do prowadzenia swojej listy, oraz kolorki (myszka na folder/ prawy klik/ change colour). Umawiamy się, że jak jest zielony to znaczy, że skomentowałem przesłane materiały. Jak wrzucicie coś nowego - zmieńcie kolor - będę wiedział, że są nowe materiały. Czerwony rezerwujemy dla oznaczenia problemów - puste, coś nie działa, itp.
RR

25 marca 2020 (2)
Przejrzałem wasze prace i skomentowałem. Niestety sporo osób nie załozyło nawet swojego folderu - czy to znaczy, że nie pracują? Wśród założonych folderów są też niestety puste. Ale wiecie - OK - wasz wybór...
Oprócz zajęć przez Discorda - prowadzonych przez RR, proponujemy Wam też zajęcia przez MIcrosoft Teams - te będzie prowadził JB. Załóżcie konta, stwórzcie grupę i wyślijcie zaproszenie. Sugeruję konsultacje na zmianę ze i z Jakubem Bladowskim. Jutro podam od której godziny on będzie dostępny.
RR

25 marca 2020
Kilka kwestii natury organizacyjnej. Na google drive jest sporo waszych katalogów, prowadzę tez inne przedmioty, bardzo łatwo jest się pogubić. Dlatego proszę nie usuwać skomentowanych plików z dysku tylko przesuwać je np. do folderu "old." Będe wówczas wiedział / mógł sprawdzić o czym już "rozmawialiśmy" i nie będe się powtarzał. Dobrze jest też wysłać do mnie krótką informację mailową (albo i dłuższą), żebym wiedział, że coś nowego się pojawiło.
Mam wrażenie, że nazbyt nieśmiało podchodzicie do wyboru obszaru projektowego. Zapoznajcie się z plikiem na ten temat - może doda Wam odwagi...

W piątek zapraszam na czat / stream za pomocą Discord'a. Obok macie link do specjalnego kanału, zainstalujcie program i w piątek od godz. 9:00 spotykamy się w internecie.
RR

24 marca 2020
Jutro (środa) od 11 można konsultować na kanale Discord: https://discord.gg/Y2cmnrg
W piątek "normalne" zajęcia też za pomocą Discorda - jeszcze będę o tym pisał.
RR

22 marca 2020
Zamieszczam kolejny materiał pomocniczy. Staram się kontynując poprzedni materaił pokazać związek i sposób przejścia od analiz do koncepcji.
RR

Marzec 20 2020 (!)
Widzę, że dla wielu grup stanowi problem właściwa interpretacja tego co jest na mapie. Zwracałem uwagę, że mapa jest stara i nie bardzo aktualna. Wielu obiektów (budynków) już nie ma a pojawiły się nowe. Jak już zdecydowaliście, którym terenem się zajmiecie, to trzeba to zweryfikować!
Obok zamieszczam widok mapy z geoportalu dla terenu gazowni. Świat wygląda inaczej niż to co jest na mapie! Uporajcie się z tym problemem (A)!
Kolejna sprawa to kwestia tzw. Nowej Wałowej. Słyszał ktoś o tunelu pod Motławą? Rozpoznajcie proszę tę kwestię.
RR

19 MARCA 2020
Zamieszczam materiały dotyczące bieżącego etapu pracy czyli rozpoznania uwarunkowań projektowtych. Zapoznajcie się i przesyłajcie swoje prace. Musimy przygotować się do przeglądu - przeglądy śródsemestralne są częścią oceny z przedmiotu. Przekażcie wiadomość kolegom.
Polecam zapoznać się z książką "Graphics For Urban Design" - dużo dobrych przykładów prostych, klarownych szkiców, planów, rysunków.
RR

16 MARCA 2020
Sytuacja związana z wirusem zmusza nas do szukania rozwiązań umożliwiających zrealizowanie programu w tych nietypowych warunkach. Nie możemy się spotykać na uczelni, ale musimy zapewnić postęp prac nad zadaniami projektowymi. Wy chcecie zaliczyć semestr a my chcemy mieć podstawę do wystawienia oceny. Zakładaliśmy pracę zespołową i podtrzymujemy to założenie, choć zdajemy sobie sprawę, że z uwagi na ograniczone możliwości kontaktu grupy mogą ulec zmianie. Sami musicie zadbać o nawiązanie kontaktu między sobą.
Aby dalsza praca była możliwa, każda grupa projektowa jest zobowiązana założyć katalog nazwany nazwiskami członków zespołu projektowego, ułożonymi alfabetycznie. Katalog umieszczacie na Google dysku – do którego link zamieszczam obok. Do swojego katalogu wrzucacie pliki (jpg, pdf, dwg, doc, txt) a na maila przysyłacie info z prośbą o konsultacje. Oczywiście taki kontakt jest dużo mniej wygodny i dlatego raczej prosimy o konkretne pytania a nie „co pan myśli?” Ze swojej strony postaramy się odpowiadać w miarę szybko i wrzucać też materiały dotyczące kolejnych etapów. Zatem zaglądajcie tutaj i przekażcie wiadomość kolegom.
RR

6 MARCA 2020
Dzisiaj oglądaliśmy wasze prezentacje. Jak wiecie - było różnie. Oto kilka uwag:
1. Przygotowywaliście na ogół za dużo materiału, wrzucając niemal wszystko co się nadawało (albo i nie).
2. Tak jakbyście nie zastanowili się do czego to ma służyć. Nie będziecie rozrysowywać zapleczy teatru. Wszystko co trzeba wiedzieć to standardowe gabaryty w trzech wymiarach (oraz wys. sznurowni) dla sali np. na 1500 widzów, 800 i na 300.
3. Jak dla mnie za mało było właśnie operowania wymiarami.
4. Nie obrażajcie nas i kolegów - umiemy czytać! Prezentacja z odczytywaniem treści slajdów (w dodatku tak jakby czytało się pierwszy raz) to kiszka!
5. Mówić trzeba do widowni nie do ekranu.
No ale część przygotowała ciekawe materaiły i mówiła ze swadą. Brawo.

Prezentacje oznaczone B = biura, G = galerie / muzea, H = hotele, K = komunikacja, M = mieszkaniówka, T = teatr / opera. Prezentacje B2, G2, M1 mają nieznanych autorów. Podajcie a za tydzień sprawdźcie, czy wszystkich uwzględniłem.

Za tydzień rozmawiamy o uwarunkowaniach projektowych. Proszę się przygotować. Mają być ustalone zespoły i wybrany temat.
RR

27 LUTEGO 2020
Witam na stromnie dla studentów 1 semestru II stopnia studiów, którzy podjęli projektowanie urbanistyczne w grupach prowadzonych przez arch. arch. Jakuba Bladowskiego i Romana Ruczyńskiego. Prowadzimy dwie grupy, jedna pracuje w godzinach 8:30 - 11 a druga 11:30-14. Problematyka zajęć jest w obu grupach zbliżona, różna jest lokalizacja. Obok znajdują się pliki informacyjne z przewidywanym harmonogramem zajęć.
Do zobaczenia na sali. RR