SEMESTER 4 2020 1 kwietnia 2020 (3)
Znak "+" stawiajcie na początku nazwy folderu! - RR

1 kwietnia 2020 (2)
Zmianie ulegają konsultacje. Macie do dyspozycji i środę i czwartek od godz. 10:30.
Konsultacje odbtwają się na kanale kRR (link konsultacje) i aby w nich uczestniczyć aktywnie należy głosowo lub tekstowo się zgłosić.
W związku z kolejnymi rygorami wprowadzanytmi przez rząd my również musimy się dostosować. Zatem każdy chcący wziąć udział w konsultacjach będzie musiał włączyć kamerę i pokazać, że nosi maseczkę. Bądźcie zdrowi - RR

1 kwietnia 2020
Rozmawialiśmy ostatnio, że wasze obrysy domów są albo za małe, albo zmniejszają się wraz z rozwojem koncepcji. Że trzeba złapać właściwą skalę tych obiektów. Dlatego macie przygotować i przysłać zwymiarowane przykłady zabudowy mieszkaniowej, którą zamierzacie stosować w swoich projektach. Jeżeli chodzi o przykłady zabudowy jednorodzinnej to proszę przysłać je wraz z obrysem działki. Przykłady mają być opisane - jaki to jest typ, jaka jest możliwa / wskazana orientacja wg stron świata.
Po zatwierdzeniu przysłanych przykładów przygotujcie "klocki" czyli modele domów w odpowiedniej skali.
Przyjmijcie wysokość kondygnacji mieszkaniowej na 3 m. Kondygnacja usługowa 4. Jak robicie płaskie dachy to dodajcie 1 m na dach i attykę - np. 3 kond. budynek mieszkaniowy z usługami w parterze będzie miał wysokość: 4 (u) + 2x3 (m) + 1 (dach) = 11 m.
Prosze nie przysyłać głupot z internetu - dom wolnostojący na działce po 4 m większej w każda stronę, dom wolnostojący ze ślepymi ścianami (aby działka była tylko po 3 m szersza od domu.
Zabudowa wielorodzinna też ma swoje typu, które nazywają się wg cech charakterystycznych, np. korytarzowiec - bo ma korytarz, którego inne nie mają, galeriowiec - bo ma... Jak ktoś przyśle typ klatkowiec to niech zrobi 100 pompek za karę i zrozumie, że każdy budynek wielokondygnacyjny (nie parterowy) musi mieć klatkę schodową - więc to nie jest żadna cecha charakterystyczna jakiegokolwiek typu.
Prace oczywiście wrzucacie na dysk i zaznaczacie plusiki, zgodnie z umową. No i dalej pracujecie na makiecie - ustawiacie, fotografujecie, ustawiacie...
RR

31 marca 2020
Okazuje się, że mój sprytny plan oznaczania waszych folderów klolorem dla informowania o pojawieniu się nowych materiałów, spalił na panewce. Zmiana jest wprowadzana lokalnie, tylko na ekranie zmieniającego kolor. Zatem wprowadzamy w życie, zgodnie z wczorajszymi ustaleniami, nowy sprytny plan! Po wstawieniu nowych materiałów zmieniacie nazwę folderu dodając znak plus "+" po początkowej literze wg wzoru: "D+ Iksiński, Igrekowski". Jest to dla nas informacja, że prosicie o komentarz, uwagi, konsultacje. Te będą prowadzone w ramach zajęć i konsultacji (też kanał na Discordzie) oraz w miarę możliwości w międzyczasie, komentarzami na plikach. Jak skomentujemy usuwamy znak plus z nazwy i z kolei Wy wiecie, że już sprawdziliśmy.
Jeszcze jedna sprawa. Zajęcia, które prowadzę w tym semestrze obejmują ok. 160 studentów (!). Pisząc proszę podać semestr, z którego jesteście, to będę wiedział jaki przedmiot.
RR

30 marca 2020
Zamieściłem materiał podsumowujący / powtarzający to co dzisiaj mówiłem na początku naszego spotkania. Jutro postaram się wrzucić opis "pracy domowej."
RR

29 marca 2020
Zapraszam jutro o godz 14 na nasz kanał. Przygotujcie pytania, może jeszcze ktoś coś wrzuci na dysk...
RR

27 marca 2020
W związku z wirusową sytuacją różne organizacje udostępniają swoje zbiory. Zajrzyjcie na:
https://archive.org/
wprost nieprzebrane zbiory, do których teraz macie darmowy dostęp. Jedyny kłopot to nadmiar zasobów - jest tego tyle, że aż trudno wyszukać inrteresujące rzeczy. Ale okazja jest niesamowita. Wykorzystajcie ją!
RR

26 marca 2020
Wprowadziłem drobną modyfikację. Wasze foldery otrzymały literki, których używam do prowadzenia swojej listy, oraz kolorki. Umawiamy się, że jak jest zielony to znaczy, że skomentowałem przesłane materiały, opisałem albo omówiłem. Jak wrzucicie coś nowego - zmieńcie kolor - będę wiedział, że są nowe materiały. Czerwony rezerwujemy dla oznaczenia problemów - puste, coś nie działa, itp.
RR

23 marca 2020
Dziękuję za dzisiejsze zajęcia. Myślę, że Discord się sprawdził. Ten program ma taką fajną funkcję - można ustawić połączenia głosowe na push & talk - jak naciśniecie wybraną kombinację klawiszy włączycie mikrofon i ja będę słyszał co mówicie. Taka rozmowa, wymiana zdań, będzie bardziej naturalna i owocna niż tekstowe, sporadyczne "wejścia". Jak (być może) się domyślacie nie jestem "zawodowym" streamerem i czasami oddźwięk (w przenośni i dosłowny) mógłby mi ułatwić sprawę. To jest nowe dla nas wszystkich, dla prowadzących szczególnie.
Wprowadzam też konsultacje internetowe - we środy, od g. 11:00 (link konsultacje). Za pomocą tego samego Discorda możemy dodatkowo się spotkać. Można też nawiązywać indywidualne połączenia, niewidoczne dla innych - piszcie na maila lub na discordzie.
Jeszcze jedna sprawa, berdzo proszę w swoich folderach dołożyć katalog (folder) OLD, do którego przerzućcie pliki, które były już konsultowane, abyśmy widzieli, że pojawiło się coś nowego. Do zobaczenia / usłyszenia - RR

22 marca 2020
Obok zamieszczam link do Discorda. Może część zna ten program - pozwala streamować obraz z ekranu nadawcy do sieci. W tym samym czasie możliwy jest kontakt głosowy oraz tekstowy. Potrzebna jest platforma, na której możemy się "spotkać" i może właśnie to jest dobrym pomysłem.
Kto ma Discorda nie potrzebuje wyjaśnień. Pozostali nie ch klikną link i założą sobie konto (darmowe). Jutro, poniedziałek 23 marca, o godz. 14:15 rozpoczniemy pierwszy stream. Zobaczymy jak to się uda. Przygotujcie się trochę wcześniej, stwórzcie konto, itd.
Do zobaczenia - właściwie usłyszenia - RR

19 marca 2020
Bardzo proszę o przesyłanie materiałów do konsultacji - na dysk google. Każdy zepół musi przesłać materiały do konsultacji (wrzucić na dysk do swojego folderu) do poniedziałku 23 marca do godz. 12. Przekażcie proszę kolegom.
Musimy przygotować się do przeglądu, którego ocena jest składową oceny końcowej z przedmiotu.

Możecie zajrzeć na stronę dla 1 sem. i podpatrzeć wytyczne do analiz = rozpoznanie uwarunkowań projektowych. Polecam też zapoznać się z książką "Graphics For Urban Design" - dużo dobrych przykładów prostych, klarownych szkiców, planów, rysunków.
RR

17 marca 2020
Sytuacja związana z wirusem zmusza nas do szukania rozwiązań umożliwiających zrealizowanie programu w tych nietypowych warunkach. Nie możemy się spotykać na uczelni, ale musimy zapewnić postęp prac nad zadaniami projektowymi. Wy chcecie zaliczyć semestr a my chcemy mieć podstawę do wystawienia oceny. Zakładaliśmy pracę zespołową i podtrzymujemy to założenie, choć zdajemy sobie sprawę, że z uwagi na ograniczone możliwości kontaktu grupy mogą ulec zmianie. Sami musicie zadbać o nawiązanie kontaktu między sobą.
Aby dalsza praca była możliwa, każda grupa projektowa jest zobowiązana założyć katalog nazwany nazwiskami członków zespołu projektowego, ułożonymi alfabetycznie. Katalog umieszczacie na Google dysku – do którego link zamieszczam obok. Do swojego katalogu wrzucacie pliki (jpg, pdf, dwg, doc, txt) a na maila przysyłacie info z prośbą o konsultacje. Oczywiście taki kontakt jest dużo mniej wygodny i dlatego raczej prosimy o konkretne pytania a nie „co pan myśli?” Ze swojej strony postaramy się odpowiadać w miarę szybko i wrzucać też materiały dotyczące kolejnych etapów. Zatem zaglądajcie tutaj i przekażcie wiadomość kolegom.
RR

10 marca 2020
Przedstawiam szczegółową ocenę prac z zeszłego tygodnia.
Zadanie na najbliższe zajęcia to wykonanie makiety terenu z lekkim kołnierzem - tak, aby zmieściła się sąsiadująca ulica, ściana lasu, itp. Makieta robocza, w skali 1:2000. Jak zrobicie z tego białego kartonu (miękkiego), o grubości 1 mm, to będzie to odpowiadało 2 m różnicy poziomów w rzeczywistości. Zadbajcie aby dobrać wszystko tak, żeby nie wyszło wam że jest całkiem płasko.
Zapoznajcie się z materiałem "koncepcja." Opisałem tam kolejny etaop pracy, który moim zdaniem jest kluczowy dla naszego semestru.
RR

8 marca 2020
Jutro rozmowy w poszczególnych zespołach. Proszę abyście byli przygotowani.
Nie wszyscy przesłali swoje analizy - nie zamierzacie się dzielić?
RR

5 marca 2020
Jedna z analiz dla VII Dworu.
RR

3 marca 2020
Wczorajszy przegląd pokazał, że potraficie całkiem samodzielnie wykonać naprawdę dobrą robotę. Oczywiście, że trochę marudziliśmy, czepialiśmy się i wytykaliśmy błędy. Niestety taka nasza rola - skupianie się na błędach. Omawianiu tych błędów poświęcamy najwięcej czasu, ale pamiętajcie proszę o dwóch sprawach:
1. Krytyce i ocenie podlegają wasze prace - nie Wy. Czasami najzdolniejszym coś nie wyjdzie, braknie czasu, coś przegapią ...
2. Nie wiem czy zostaniecie wybitnymi architektami. Tego nikt was nie może nauczyć. Sami musicie to osiągnąć. My chcemy pokazywać różnicę między dobrym a złym opracowaniem, projektem, architektem. Potrzebujemy dobrych architektów. Złych nie (mamy ich już aż nadto).

Proszę o przesyłanie swoich opracowań. Pierwsze dotyczące Cygańskiej Górki dostałem i zamieszczam.
RR

24 lutego 2020
Zamieściłem mapy i wytyczne do wykonania analiz.
Mieliście zajęcia, które nazywały się bodajże "Podstawy przyrodnicze architektury i urbanistyki" - wspominaliście tereny zalewowe, zagrożone osuwiskami, itp. A więc wiecie o co chodzi. Tyle że w waszych sytuacjach nie ma zagrożeń osuwiskami, trzęsieniami ziemi, powodzią (chociaż jeden teren jest lekko podmokły). Tam były podstawy, generalia dotyczące uwarunkowań projektowania. Teraz macie wcielić tę wiedzę w życie. Sprawdźcie co faktycznie ma miejsce.
Pierwsza sprawa to określenie granic terenu, który jest podatny na przekształcenia - stanowi wasz teren projektowy (nie projektowany!). Następna to wyznaczenie obszarów ograniczonej podatności pod zabudowę i przede wszystkim wykluczonych spod zabudowy.
Zamieszczam przykłady rozpoznania uwarunkowań, aby ułatwić wam zadanie. Za tydzień mamy roboczy przegląd, na który macie być przygotowani - muszą być wykonane analizy, które będą podstawą do dyskusji i przygotowaniem do projektowania.
Z tym projektowaniem jest jak z pływaniem. Teoria nie wystarczy. Potrzebna jest praktyka - learnig by doing! Nie bójcie się poszukiwań, błądzenia, testowania. PO TO SĄ STUDIA!
Projektowanie to przygoda. Nie bójcie się nieznanego. Czerpcie z tego radość!

RR

23 lutego 2020
Witam na stronie przeznaczonej dla studentów 4 semerstru - projektowanie urbanistyczne 2.
Wspólnie z dr hab. inż. arch. Dorotą Wojtowicz-Jankowską będziemy asystować przy powstawaniu waszych pierwszych projektów urbanistycznych. My uważamy, że projektowanie w ogóle a urbanistyczne szczegolnie - to fascynująca przygoda. Nie ukrywamy - będzie sporo pracy. Dlatego najlepiej dać się wkręcić w to projektowanie - wtedy sprawia frajdę a nie kłopot i jeszcze ma się lepsze wyniki.
Jedna uwaga na początek - gdyby tak się zdarzyło, że ktoś będzie miał kłopoty, nie będzie mu wychodziło - nie unikajcie nas - prowadzących. Tak naprawdę wówczas potrzebujecie nas najbardziej.
Ocena na koniec semestru będzie wypadkową oceny z zajęć projektowych oraz z wykładów.
Na początek ogólny opis zajęć oraz przewidywany harmonogram.
Do zobaczenia na zajęciach.
RR