" style="padding:1px 0 8px 0; font-size:14px;">Spotkania i konferencje zewnętrzne

Fundusze unijne na lata 2007-2013

Programy Krajowe

Program Operacyjny Kapitał Ludzki

29 listopada br. Rada Ministrów przyjęła projekt Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce.

Przyjęcie Programu przez Radę Ministrów stanowi potwierdzenie głównych kierunków rozwoju i prowadzenia polityki prozatrudnieniowej rządu z wykorzystaniem środków EFS. Dokument będzie negocjowany z Komisją Europejską.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Akceptacja Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przez Radę Ministrów umożliwia rozpoczęcie negocjacji z Komisją Europejską.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

Celem głównym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 (PO IG) jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa.

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej

30 stycznia 2007 r. Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, przedłożony przez Ministra Rozwoju Regionalnego.

Celem głównym PO Rozwój Polski Wschodniej jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej (tj. województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko - mazurskiego).

Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Jak będzie wyglądał proces wdrażania PO Kapitał Ludzki?

Program składa się z 11 Priorytetów, realizowanych zarówno na poziomie centralnym jak i regionalnym. W ramach komponentu centralnego środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na wsparcie efektywności struktur i systemów instytucjonalnych, natomiast środki komponentu regionalnego zostaną przeznaczone na wsparcie dla osób i grup społecznych.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jako Instytucja Zarządzająca (IZ) jest odpowiedzialna za zarządzanie i wdrażanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Instytucja Zarządzająca deleguje zarządzanie poszczególnymi priorytetami do Instytucji Pośredniczących (IP), które za realizację tych zadań bezpośrednio odpowiadają przed Instytucją Zarządzającą PO KL.

Samorząd Województwa Pomorskiego będzie pełnił funkcję Instytucji Pośredniczącej dla 4 Priorytetów regionalnych.

Priorytety realizowane centralnie:

Priorytet I. Zatrudnienie i integracja społeczna. Priorytet II. Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty. Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka. Priorytet V. Dobre rządzenie. Priorytet VI. Profilaktyka, promocja i poprawa stanu zdrowia ludności w wieku produkcyjnym.

Priorytety realizowane na szczeblu regionalnym

Priorytet VII. Rynek pracy otwarty dla wszystkich oraz promocja integracji społecznej. Priorytet VIII. Regionalne kadry gospodarki. Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Priorytet X. Partnerstwo na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Priorytet XI. Pomoc techniczna.

Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:

http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/pokl/

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013

Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Akceptacja Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przez Radę Ministrów umożliwia rozpoczęcie negocjacji z Komisją Europejską.

Rada Ministrów przyjęła 29 listopada 2006 roku projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, który - zgodnie z projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 (NSRO) - stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w NSRO celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Głównym celem Programu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.

PO Infrastruktura i Środowisko koncentruje się na działaniach o charakterze strategicznym i ponadregionalnym. Ponad 66% wydatków będzie przeznaczonych na realizację celów Strategii Lizbońskiej. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowanych będzie 17 osi priorytetowych:

  1. Gospodarka wodno - ściekowa,
  2. Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi,
  3. Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska,
  4. Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska,
  5. Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych,
  6. Drogowa i lotnicza sieć TEN-T,
  7. Transport przyjazny środowisku,
  8. Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe,
  9. Infrastruktura drogowa w Polsce Wschodniej,
  10. Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku,
  11. Bezpieczeństwo energetyczne,
  12. Kultura i dziedzictwo kulturowe,
  13. Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia,
  14. Infrastruktura szkolnictwa wyższego,
  15. Pomoc techniczna - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,
  16. Pomoc techniczna - Fundusz Spójności,
  17. Konkurencyjność regionów.

Na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 zostanie przeznaczonych ponad 36 mld euro. Ze środków Unii Europejskiej będzie pochodziło 27 848,3 mln euro (w tym ze środków Funduszu Spójności - 21 511,06 mln euro tj. 77% oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 6 337,2 mln euro tj. 23%).
Ostateczny kształt Programu uzależniony będzie od negocjacji z Komisją Europejską. Projekt PO IiŚ po przyjęciu przez Radę Ministrów został przesłany do Komisji Europejskiej do zatwierdzenia. Negocjacje mogą trwać nawet kilka miesięcy. Realizacja projektów może rozpocząć się wcześniej, a koszty kwalifikowane będą od dnia przyjęcia przez KE dokumentu lub od 1 stycznia 2007r.

Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:

http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/poiis/

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013

Celem głównym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 (PO IG) jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa.

Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:

W ramach PO IG wspierane będą projekty, które są innowacyjne co najmniej w skali kraju lub na poziomie międzynarodowym. Natomiast projekty, które są innowacyjne w skali regionu, wspierane będą w ramach 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).

Należy podkreślić, że PO IG nie jest kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, 2004-2006 (SPO-WKP). Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli realizować inwestycje o zbliżonym charakterze do tych, które realizowane były w ramach cieszącego się ogromną popularnością działania 2.3. SPO-WKP Dotacje dla MSP na inwestycje, będą mogli uzyskać wsparcie w ramach jednego z 16 RPO, funkcjonującego w ich województwie. Uzupełnieniem działań bezpośrednio skierowanych do przedsiębiorców będzie wsparcie systemowe dla sieci instytucji otoczenia biznesu oraz innowacyjnych instytucji okołobiznesowych (tj. np. parków technologicznych, inkubatorów technologicznych, Centrów Zaawansowanych Technologii).

W ramach PO IG projekty realizować będą sieci instytucji otoczenia biznesu, wysoko specjalistyczne ośrodki innowacyjności, jednostki naukowo-badawcze, jednostki administracji centralnej, przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie.

INSTYTUCJE REALIZUJĄCE PROGRAM

Instytucją Zarządzającą (IZ) PO IG jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR).

Oprócz IZ są również instytucje, które pośredniczą w realizacji Programu - tzw. Instytucje Pośredniczące: Instytucje te będą odpowiedzialne za wdrażanie poszczególnych priorytetów Programu.

CHARAKTERYSTYKA PRIORYTETÓW

Oś priorytetowa 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Celem osi priorytetowej 1 jest zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce poprzez realizację prac B+R w najważniejszych kierunkach dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.

Beneficjenci: Typy projektów:

Oś priorytetowa 2. Infrastruktura sfery B+R

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Celem osi priorytetowej 2 jest wzrost konkurencyjności polskiej nauki dzięki konsolidacji oraz modernizacji infrastruktury naukowo-badawczej i informatycznej najlepszych jednostek naukowych działających w Polsce.

Beneficjenci: Typy projektów:

Oś priorytetowa 3. Kapitał dla innowacji

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 3 jest zwiększenie liczby nowopowstałych przedsiębiorstw innowacyjnych, a także zwiększenie dostępu do zewnętrznych źródeł ich finansowania.

Beneficjenci: Typy projektów:

Oś priorytetowa 4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 4 jest podniesienie poziomu innowacyjności przedsiębiorstw poprzez wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań w przedsiębiorstwach.

Beneficjenci: Typy projektów:

Oś priorytetowa 5. Dyfuzja Innowacji

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 5 jest zapewnienie przedsiębiorcom wysokiej jakości usług i infrastruktury służących wzmocnieniu oraz wykorzystaniu ich potencjału innowacyjnego. Wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiebiorstw poprzez rozwój powiązań kooperacyjnych.

Beneficjenci: Typy projektów:

Oś priorytetowa 6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.

Celem osi priorytetowej 6 jest wzmocnienie marki "Polska" przez promocję Polski jako kraju atrakcyjnego pod względem inwestycyjnym i turystycznym, a także jako miejsca nawiązywania wartościowych kontaktów gospodarczych.

Beneficjenci: Typy projektów:

Oś priorytetowa 7. Budowa i rozwój społeczeństwa informacyjnego

Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Celem osi priorytetowej 7 jest stwarzanie warunków do zwiększenia wydajności i konkurencyjności oraz wzrostu zatrudnienia w gospodarce opartej na wiedzy, poprzez szeroko zakrojone działania wspierające budowę i rozwój społeczeństwa informacyjnego.

Beneficjenci: Typy projektów:

Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:

http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/POIG/

Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.

30 stycznia 2007 r. Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, przedłożony przez Ministra Rozwoju Regionalnego.

Celem głównym PO Rozwój Polski Wschodniej jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej (tj. województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko - mazurskiego).

Cel ten nawiązuje do Programu Rządu "Solidarne Państwo" i wynika ze formułowanych w perspektywie średniookresowej celów Strategii Rozwoju Kraju 2007 - 2015 oraz jest zgodny z celem NSRO 2007 - 2013, którym jest "Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej."

Priorytety i obszary wsparcia w ramach PO RPW
  1. Nowoczesna gospodarka - cel: stymulowanie rozwoju konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy:
    • infrastruktura uczelni
    • infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
    • wspieranie innowacji
    • promocja i współpraca
  2. Wojewódzkie ośrodki wzrostu - cel: rozwój wybranych funkcji metropolitalnych miast wojewódzkich
    • system miejskiego transportu zbiorowego
    • infrastruktura turystyki kongresowej i targowej
  3. Infrastruktura transportowa - cel: poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych województw Polski Wschodniej
    • Infrastruktura drogowa
    • Trasy rowerowe
  4. Pomoc techniczna - cel: wsparcie procesu wdrażania Programu
    • Wsparcie procesu wdrażania Programu
    • Działania informacyjne i promocyjne Programu
Źródła finansowania

Projekty realizowane w ramach Programu będą współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pula środków przeznaczonych na ten cel to ok. 2,27 mld euro, w tym ok. 992 mln euro specjalnych środków, przeznaczonych, decyzją Rady Europejskiej, dla pięciu regionów Unii Europejskiej o najniższym poziomie PKB na mieszkańca, wyznaczonych na podstawie danych Eurostatu z 2002 r. - tj. 120 euro. Pozostała kwota, tj. ok. 1,21 mld euro z EFRR stanowi dodatkowe środki wyasygnowane przez Rząd RP z puli funduszy strukturalnych przyznanych Polsce, które zostały podzielone za pomocą odrębnego algorytmu.

Z ogólnej kwoty EFRR przeznaczonej na PO RPW 2,27 mld Euro wydzielono z podziału kwotę 68,21 mln Euro przewidzianą na realizację Priorytetu IV "Pomoc techniczna".

Współfinansowanie ze środków krajowych (z budżetu państwa i z budżetów jednostek samorządu terytorialnego) będzie się odbywało na ogólnych zasadach dotyczących Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:

http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/PORPW/

Program Operacyjny Pomoc Techniczna

W celu jak najbardziej efektywnego oraz zgodnego z prawem Unii Europejskiej wykorzystania pomocy dostępnej w ramach funduszy strukturalnych przygotowany został Program Operacyjny Pomoc Techniczna.

Założeniem Programu jest zapewnienie na poziomie krajowym wsparcia dla zarządzania, monitorowania, oceny i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty. Program ten ma charakter horyzontalny, dlatego jego priorytety i działania dotyczą kwestii istotnych dla całego systemu wdrażania i koncentrują się na usprawnieniu jego funkcjonowania i zapewnieniu spójności.

POPT 2007-2013 stanowi jeden z elementów systemu realizacyjnego NSRO na lata 2007-2013, której celem strategicznym jest: przyspieszenie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, wzrost zatrudnienia oraz zwiększenie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej z krajami UE.

W ramach systemu realizacji NSRO na lata 2007-2013 przewidziano komponenty pomocy technicznej we wszystkich programach operacyjnych zorientowane na wsparcie realizacji poszczególnych programów. Ponadto, realizowany będzie również horyzontalny POPT 2007-2013, którego celem jest wsparcie tych procesów oraz instytucji wchodzących w system realizacji NSRO, których wsparcie na poziomie poszczególnych programów operacyjnych albo nie może być realizowane, albo jego realizacja byłaby niezasadna.

W projekcie POPT 2007-2013 zostały ponadto zawarte wytyczne opracowane w celu określenia jednolitych zasad programowania i wdrażania komponentów pomocy technicznej we wszystkich programach operacyjnych przygotowanych w ramach NSRO lata 2007-2013.

POPT 2007-2013 obejmuje swoim zakresem wsparcie wszystkich horyzontalnych działań i procesów z zakresu przygotowania, zarządzania, wdrażania, monitorowania, oceny i kontroli realizacji NSRO, a także z zakresu wsparcia przygotowania projektów oraz rozpowszechniania informacji i promocji operacji funduszy strukturalnych w Polsce.

Cele szczegółowe POPT 2007 - 2013

  1. Zapewnienie sprawnej realizacji NSRO oraz wsparcie przygotowania przyszłych interwencji funduszy strukturalnych,
  2. Skuteczne rozpowszechnianie informacji i promocja NSRO oraz zapewnienie odpowiedniego przepływu i wymiany informacji pomiędzy uczestnikami procesu realizacji NSRO.

Priorytety

Priorytet 1: Sprawna realizacja Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia

Celem priorytetu jest osiągnięcie sprawnego systemu zarządzania, wdrażania, monitorowania, oceny i kontroli NSRO oraz zapewnienie płynnego przejścia z bieżącego okresu programowania do kolejnego okresu programowania pomocy strukturalnej.

Cel priorytetu zostanie osiągnięty poprzez realizację trzech celów bezpośrednich: Na realizację Priorytetu 1 przewidziano kwotę 530 mln euro.

Priorytet 2: Komunikacja i promocja

Celem nadrzędnym realizowanym w ramach Priorytetu 2 jest kreowanie popytu na środki z instrumentów strukturalnych Unii Europejskiej w Polsce oraz zapewnienie efektywnej realizacji i trwałości NSRO w Polsce.

Osiągnięcie celu strategicznego odbywa poprzez realizację dwóch celów bezpośrednich: Na realizację Priorytetu 2 przewidziano w Programie kwotę 77,9 mln euro.

Finanse

POPT 2007-2013 będzie w całości finansowany ze środków publicznych.

Na realizację Programu z funduszy strukturalnych i środków krajowych przeznaczone zostanie 607,9 mln euro. Priorytety Programu będą w całości współfinansowane z EFRR. Szacowana wartość finansowania ww. programu w latach 2007-2013 z tego Funduszu wyniesie 516,7 mln, euro co stanowi 85% udziału środków wspólnotowych w finansowaniu Programu. Poziom krajowego współfinansowania dla POPT wyniesie natomiast 15%. Kwota środków krajowych na współfinansowanie ww. programu w latach 2007-2013 wyniesie 91,2 mln euro.

Źródłem finansowania krajowego, wraz z prefinansowaniem realizacji poszczególnych projektów, będzie budżet państwa. Środki finansowe krajowe pochodzić będą z części budżetów właściwych ministrów.

Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:

http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/POPT/

Programy Regionalne

  • dolnośląskie http://www.rpo.umwd.pl/
  • kujawsko-pomorskie http://www.kujawsko-pomorskie.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=113&Itemid=260
  • lubelskie http://www.rpo.lubelskie.pl/
  • lubuskie http://www.zporr.lubuskie.pl/index.php?id=198&lng=pl
  • łódzkie http://www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/rop/index.html
  • małopolskie http://www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/rop/index.html
  • mazowieckiego http://www.mazovia.pl/?a=news&id=2837
  • opolskiego http://umwo.opole.pl/serwis/index.php?id=413
  • podkarpackie http://www.wrota.podkarpackie.pl/pl
  • podlaskie http://www.wrotapodlasia.pl/pl/gospodarka/polityka_regionalna/
  • pomorskie http://www.dpr.woj-pomorskie.pl/?dzial=626
  • śląskie http://rpo.silesia-region.pl/
  • warmińsko-mazurskie http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/regionalne/warmiamazury.htm
  • wielkopolskie http://www.wielkopolska.mw.gov.pl/doc.php?dcid=1578&grid=878
  • zachodniopomorskie http://www.um-zachodniopomorskie.pl/index.php?wiad=2161
  • */ ?>

    Program Współpracy Terytorialnej

    W okresie programowym 2007-2013 współpraca w wymiarze transgranicznym, transnarodowym i międzyregionalnym promowana będzie w ramach odrębnego, nowego Celu 3 polityki spójności Unii Europejskiej - Europejska Współpraca Terytorialna.

    O rosnącym znaczeniu współpracy terytorialnej w Unii Europejskiej świadczy również zwiększenie wysokości środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczonych na realizację międzynarodowych przedsięwzięć promujących współpracę pomiędzy partnerami pochodzącymi z krajów UE, a także z krajów z UE sąsiadujących. W latach 2007-2013 na rozwój współpracy terytorialnej przeznaczono łącznie na poziomie UE 7,75 mld euro.

    Polska, z racji swojego położenia geograficznego oraz dużego zainteresowania polskich partnerów rozwojem współpracy terytorialnej, może stać się jednym z głównych beneficjentów programów realizowanych w ramach Celu 3 w okresie 2007-2013.

    Przewiduje się realizację następujących programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej z udziałem Polski:

    Na granicach zewnętrznych UE współpraca transgraniczna z krajami partnerskimi będzie wspierana ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. W ramach tego instrumentu z udziałem Polski realizowane będą programy współpracy transgranicznej z Ukrainą, Białorusią i Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.

    Programy współpracy transgranicznej

    Pierwszą grupę programów operacyjnych współpracy terytorialnej będą tworzyły programy współpracy transgranicznej, które będą wdrażane w regionach na poziomie NUTS III, usytuowanych wzdłuż wewnętrznych i niektórych zewnętrznych granic lądowych Unii Europejskiej oraz w obszarach nadmorskich oddzielonych od siebie maksymalnie o 150 km.

    W Polsce współpracą transgraniczną objęte zostaną podregiony, których granice stanowią granicę państwową. Nowością, w porównaniu do okresu programowego 2004-2006, będzie możliwość objęcia programem współpracy transgranicznej podregionów usytuowanych wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego.

    Projekty finansowane w ramach programów transgranicznych powinny sprzyjać budowie wzajemnych powiązań "ponad granicami" pomiędzy samorządami lokalnymi, instytucjami edukacyjnymi, organizacjami pozarządowymi czy też instytucjami kulturalnymi. Każdy projekt musi również wykazywać znaczący "wpływ transgraniczny". Głównym celem tego typu programów jest promowanie współpracy i bezpośrednich kontaktów wspierających rozwój gospodarczy i społeczny oraz ochronę środowiska w obszarach przygranicznych, charakteryzujących się zwykle niższym poziomem rozwoju w porównaniu do średniej krajowej.

    Wspólne, transgraniczne działania dotyczyć będą m.in. następujących zagadnień: W wyniku dotychczasowych uzgodnień przewidziana została realizacja następujących programów współpracy transgranicznej z udziałem Polski:

    Programy współpracy międzynarodowej

    Celem Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) jest wspieranie współpracy przygranicznej, międzynarodowej i międzyregionalnej zarówno na zewnętrznych, jak i wewnętrznych granicach Unii. W ramach INTERRREG III wydzielone zostały trzy komponenty:

    W latach 2007-2013 współpraca w wymiarze transgranicznym, transnarodowym i międzyregionalnym będzie realizowana w ramach odrębnego celu polityki spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna (EWT).

    Wyodrębnienie współpracy terytorialnej jako osobnego celu polityki spójności potwierdza duże znaczenie wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez partnerów unijnych. O rosnącym znaczeniu tego typu współpracy świadczy również zwiększenie wysokości środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W latach 2007-2013 na rozwój współpracy terytorialnej z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych zostanie łącznie 7,75 mld euro. Polska alokacja na realizację programów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej wyniesie 557,8 mln euro. Dodatkowe 173,3 mln euro zostanie przeznaczonych przez Polskę na współpracę transgraniczną z państwami nie należącymi do Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP).

    Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (European Territorial Cooperation) oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (European Neighbourhood and Partnership Instrument) zastąpią przedsięwzięcia realizowane w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III 2004-2006.

    Komponentom INTERREG-u III będą odpowiadały trzy typy programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej:

    Programy operacyjne Europejskiej Współpracy Terytorialnej w ramach poszczególnych komponentów będą wdrażane zgodnie z jednolitymi zasadami, wynikającymi z doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III. Wprowadzenie jednolitych zasad wdrażania przyczyni się do ułatwienia zarządzania samymi programami oraz wspólnymi, międzynarodowymi projektami finansowanymi ze środków EFRR w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna.

    Zasady te będą polegały głównie na:

    Programy Badawcze - 7 Program Ramowy

    Inauguracja 7. Programu Ramowego Badań,
    Rozwoju Technologicznego i Wdrożeń
    Wspólnoty Europejskiej (2007 – 2013)

    Jednym z najważniejszych celów Wspólnoty jest wzmocnienie bazy naukowej i technologicznej przemysłu europejskiego, a przez to zapewnienie wysokiego poziomu konkurencyjności gospodarki europejskiej na arenie międzynarodowej. Aby ten cel osiągnąć, Wspólnota zachęca ośrodki badawcze i wyższe uczelnie, przedsiębiorstwa (zwłaszcza małe i średnie – MŚP) oraz inne instytucje do prowadzenia badań oraz podejmowania innych działań na rzecz rozwoju technologicznego. Takie działania będą miały pozytywny wpływ na postęp gospodarczy, społeczny i kulturalny wszystkich państw członkowskich oraz przyczynią się do umocnienia Europejskiej Przestrzeni Badawczej (European Research Area – ERA), której budowa została zapoczątkowana w 6. Programie Ramowym i kontynuowana będzie w 7.PR.

    W marcu 2000 roku w Lizbonie Rada Europejska wyznaczyła nowy cel strategiczny na kolejną dekadę: przekształcenie Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Trójkąt wiedzy, który tworzą edukacja, badania oraz innowacje, jest niezbędny do osiągnięcia tego celu, a 7.PR jest jego podstawowym instrumentem.

    Zgodnie ze Strategią Lizbońską Rada Europejska na posiedzeniu w Barcelonie w marcu 2002 roku uzgodniła, że wydatki ogółem na badania i rozwój technologiczny oraz innowacje w UE powinny zostać zwiększone tak, aby do 2010 roku zbliżyć się do poziomu 3% PKB. Dwie trzecie tych wydatków ma pochodzić z sektora prywatnego. Wyzwanie realizacji tego celu podejmuje 7.PR poprzez szereg nowych inicjatyw takich jak Europejskie Platformy Technologiczne (European Technology Platforms – ETP) oraz Wspólne Inicjatywy Technologiczne (Joint Technology Initiatives – JTI).

    7. Program Ramowy (2007-2013) jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie. Jego najważniejsze cele to: wspieranie współpracy ponadnarodowej na wszystkich płaszczyznach w całej UE; zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach wiedzy (naukowcy w sposób niezależny i odpowiedzialny określają główne badania w tym obszarze); wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału badawczego oraz uznania dla zawodu naukowca, także poprzez znaczne zwiększenie udziału kobiet w badaniach naukowych oraz zachęcanie naukowców do mobilności i rozwijania kariery; zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki; wspieranie naukowców rozpoczynających karierę; wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.

    Cele 7.PR będą realizowane poprzez następujące programy szczegółowe:

    7.PR będzie wspierał także bezpośrednie działania naukowe i technologiczne nienależące do obszaru badań jądrowych prowadzone przez Wspólne Centrum Badawcze (Joint Research Centre – JRC). Program uzupełnia działania prowadzone w państwach członkowskich związane z wykorzystaniem funduszy strukturalnych, w szczególności w przemyśle, rolnictwie i edukacji, dotyczące szkoleń, konkurencyjności, innowacyjności, zatrudnienia i ochrony środowiska. Całkowity budżet 7.PR na lata 2007-2013 wynosi 50 521 mln euro. Oprócz tego przewidziano wsparcie dla działań badawczo-szkoleniowych związanych z energetyką jądrową w programie EURATOM o budżecie 2700 mln euro.

    Systemy finansowania. Działania pośrednie wspierane w ramach 7.PR będą finansowane poprzez różne systemy finansowania określone w zaproszeniach do składania wniosków.

    1. Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) – wsparcie dla projektów badawczych prowadzonych przez konsorcja z uczestnikami z różnych państw, mających na celu stworzenie nowej wiedzy, nowych technologii, produktów, demonstracji lub wspólnych zasobów przeznaczonych na badania. Projekty mogą być również skierowane do określonych grup, np. MŚP.
    2. Sieci doskonałości (networks of excellence) – wsparcie wspólnego programu działań, wdrażanego przez wiele organizacji badawczych łączących swoje działania w danej dziedzinie, prowadzonych przez zespoły badawcze w ramach współpracy w dłuższym okresie.
    3. Działania koordynacyjne i wspierające (coordination/support actions) – wsparcie dla działań mających na celu koordynację i wspomaganie działań i polityk badawczych (tworzenie sieci, wymiany, międzynarodowy dostęp do infrastruktur badawczych, prace studyjne, konferencje itd.).
    4. Wsparcie na rzecz badań pionierskich – wsparcie dla projektów prowadzonych przez pojedyncze, krajowe lub ponadnarodowe, zespoły badawcze. System ten będzie wykorzystywany do wspierania inicjowanych przez samych naukowców projektów badawczych przekraczających granice dzisiejszej wiedzy.
    5. Wsparcie na rzecz kształcenia i rozwoju kariery naukowców – wsparcie na rzecz kształcenia i rozwoju kariery naukowców, w szczególności wykorzystywane do realizacji działań programu Marie Curie.
    6. Badania na rzecz określonych grup (zwłaszcza MŚP) – wspieranie projektów badawczych, w ramach których większa część badań i rozwoju technologicznego prowadzona jest przez wyższe uczelnie, ośrodki badawcze lub inne podmioty prawne, na korzyść określonych grup, zwłaszcza MŚP lub ich stowarzyszeń.

    Działalność badawcza wspierana przez 7.PR powinna być zgodna z podstawowymi zasadami etycznymi, w tym z wyrażonymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Opinie Europejskiej Grupy ds. Etyki w Nauce i Nowych Technologiach są i będą uwzględniane.

    Programy Badawcze - COST

    Europejski Program Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych

    Informacje ogólne

    Europejski Program Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych (European Cooperation in the Field of Scientific and Technical Research), znany pod akronimem COST, to utrzymywana wspólnie przez 34 państwa europejskie i Izrael (jako państwo współpracujące) struktura instytucjonalna, której najważniejszym zadaniem jest organizowanie multilateralnej współpracy naukowo-technicznej krajów członkowskich. COST umożliwia koordynację na szczeblu europejskim przedsięwzięć badawczych o określonej tematyce, prowadzonych w różnych krajach w ramach tak zwanych Akcji COST, stanowiących rodzaj parasola, pod osłoną którego wykonywanych jest wiele pojedynczych projektów mających wspólny cel ogólny.
    COST ukierunkowany jest na prowadzenie badań podstawowych oraz prac badawczych stanowiących pomost pomiędzy badaniami podstawowymi a pracami rozwojowymi (tzw. precompetitive research), przy czym duża waga przywiązywana jest do projektów zorientowanych na potrzeby społeczeństw.

    Badania prowadzone w ramach programu COST są finansowane bezpośrednio przez prowadzące je kraje, a jedynie koszty koordynacji są pokrywane z budżetu Programu, czyli np. spotkania, konferencje, dyskusje wyników.

    Realizacja projektów w ramach Akcji COST odbywa się na podstawie Memorandum of Understanding. Jest to umowa będąca wyrazem woli wspólnego koordynowania działalności badawczej dotyczącej określonego tematu oraz wymiany rezultatów badań. Przystąpienie kraju członkowskiego do udziału w konkretnej Akcji COST następuje z chwilą podpisania przez jego ambasadora przy Unii Europejskiej Memorandum of Understanding dotyczącego tej Akcji. Akcja rozpoczyna się formalnie po podpisaniu dotyczącego jej Memorandum of Understanding przez co najmniej pięć krajów członkowskich.

    Krajowym koordynatorem COST w Polsce jest:

    Marek Zdanowski
    Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
    Departament Współpracy Międzynarodowej
    tel. : 022 628 32 89
    fax : 022 628 35 34
    e-mail: marek.zdanowski@nauka.gov.pl

    Programy badawcze - EUREKA

    W 1985 r. Konferencja Ministrów 17 państw europejskich oraz przedstawicieli Komisji Wspólnot Europejskich podjęła decyzję o powołaniu do życia Inicjatywy EUREKA.

    W ramach Inicjatywy Eureka rządy państw, które do tego programu przystąpiły, zobowiązane są do tego, by zachęcać i wspierać współpracę międzynarodową między podmiotami przemysłowymi i instytucjami badawczymi realizującymi wspólne przedsięwzięcia innowacyjne. Współpraca na polu tworzenia nowych technologii ma zwiększać nowoczesność, produktywność i konkurencyjność przemysłu europejskiego w najważniejszych dziedzinach na rynku światowym.

    Podstawowe zadania i kryteria Inicjatywy EUREKA są zawarte w Hanowerskiej Deklaracji Zasad - Hannover Declaration of Principles - (dostępna w DZ KBN).

    Grupa wysokiego szczebla inicjatywy EUREKI opracowuje plany krótko, średnio i długoterminowe działania Inicjatywy. Podejmuje ona także decyzje o rekomendacji Konferencji Ministerialnej projektów spełniających kryteria Projektów EUREKI. Konferencja Ministerialna Inicjatywy EUREKA podejmuje wszystkie decyzje dotyczące Inicjatywy EUREKA w tym decyzje o nadaniu projektom statusu projektów EUREKI. W każdym kraju członkowskim działają Narodowi Koordynatorzy Projektów EUREKI, którzy są odpowiedzialni za dystrybucję informacji, ocenę propozycji projektów, pomoc dla potencjalnych partnerów w zakresie formułowania propozycji projektów EUREKI oraz znalezieniu partnerów, pomoc w ubieganiu się o uzyskanie dofinansowania. Przewodnictwo w EURECE i odpowiedzialność za operacyjne działanie EUREKI podejmuje corocznie inny kraj członkowski.

    Cechy charakterystyczne EUREKI:

    EUREKA nie jest instytucją międzyrządową do realizacji konkretnych projektów uzgodnionych przez zainteresowane państwa członkowskie.

    EUREKA nie jest jednym z licznych programów Unii Europejskiej. Komisja Europejska jest jednym z 31 równoprawnych członków Inicjatywy.

    EUREKA nie jest źródłem finansowania dla instytucji naukowych, badawczych czy komercyjnych.

    EUREKA nie posiada centralnego funduszu na finansowanie wspólnych projektów.

    Podstawowym celem Inicjatywy EUREKA jest promocja współpracy pomiędzy partnerami z różnych państw realizującymi wspólne projekty, których efekty pozwalają zwiększać produktywność i konkurencyjność przemysłu, gospodarki i usług w skali całej Europy.

    Projekt ma szansę uzyskania statusu PROJEKTU EUREKI jeśli spełnia następujące kryteria:

    Podstawowym kryterium nadania projektowi statusu projektu EUREKI jest jego innowacyjność, realna perspektywa na opracowanie i podjęcie produkcji nowego wyrobu, wdrożenie nowej technologii lub usługi, szansa na komercyjną sprzedaż rynkową rezultatów projektu.

    Projekty EUREKI powstają "oddolnie" w wyniku porozumień pomiędzy partnerami, którymi mogą być instytucje naukowe i badawcze, firmy przemysłowe i komercyjne. Partnerzy realizujący projekt EUREKI sami ustalają zakres i formy współdziałania. Decyzja o ewentualnym rozszerzeniu grona realizatorów projektu należy tylko do partnerów. Efekty projektu EUREKI w postaci własności intelektualnej czy przemysłowej oraz zyski finansowe należą wyłącznie do partnerów.

    POLSKIM KOORDYNATOREM PROJEKTÓW EUREKI jest:

    Jerzy Tokarski
    Koordynator Projektów EUREKI
    Tel. +48 515 061 534
    Email: j.tokarski@ncbir.gov.pl