Fundusze unijne na lata 2007-2013
} //-------------------------------// //--------PROGRAMY KRAJOWE-------// //-------------------------------// elseif($GLOBALS['k1']=="9" && $GLOBALS['k2']=="") { ?>Programy Krajowe
Program Operacyjny Kapitał Ludzki29 listopada br. Rada Ministrów przyjęła projekt Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w Polsce.
Przyjęcie Programu przez Radę Ministrów stanowi potwierdzenie głównych kierunków rozwoju i prowadzenia polityki prozatrudnieniowej rządu z wykorzystaniem środków EFS. Dokument będzie negocjowany z Komisją Europejską.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Akceptacja Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przez Radę Ministrów umożliwia rozpoczęcie negocjacji z Komisją Europejską.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013Celem głównym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 (PO IG) jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa.
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej30 stycznia 2007 r. Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, przedłożony przez Ministra Rozwoju Regionalnego.
Celem głównym PO Rozwój Polski Wschodniej jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej (tj. województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko - mazurskiego).
} //-----------------------------------------------------------------------------------------// elseif($GLOBALS['k1']=="9" && $GLOBALS['k2']=="1") { ?>Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jak będzie wyglądał proces wdrażania PO Kapitał Ludzki?
Program składa się z 11 Priorytetów, realizowanych zarówno na poziomie centralnym jak i regionalnym. W ramach komponentu centralnego środki zostaną przeznaczone przede wszystkim na wsparcie efektywności struktur i systemów instytucjonalnych, natomiast środki komponentu regionalnego zostaną przeznaczone na wsparcie dla osób i grup społecznych.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jako Instytucja Zarządzająca (IZ) jest odpowiedzialna za zarządzanie i wdrażanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Instytucja Zarządzająca deleguje zarządzanie poszczególnymi priorytetami do Instytucji Pośredniczących (IP), które za realizację tych zadań bezpośrednio odpowiadają przed Instytucją Zarządzającą PO KL.
Samorząd Województwa Pomorskiego będzie pełnił funkcję Instytucji Pośredniczącej dla 4 Priorytetów regionalnych.
Priorytety realizowane centralnie:
Priorytet I. Zatrudnienie i integracja społeczna.- 1.1 Wsparcie systemowe instytucji rynku pracy
- 1.2 Wsparcie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej
- 1.3 Ogólnopolski program integracji i aktywizacji zawodowej
- 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki
- 2.2 Wsparcie dla systemu adaptacyjności kadr
- 3.1 Wysoka jakość kształcenia w systemie oświaty
- 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych
- 3.3 Opracowanie i wdrożenie Krajowego Systemu Kwalifikacji
- 3.4 Rozwój systemu doradztwa edukacyjno-zawodowego
- 3.5 Efektywny system kształcenia i doskonalenia kadr oświaty
- 3.6 Wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwój kompetencji kluczowych
- 4.1 Rozwój potencjału dydaktycznego uczelni
- 4.2 Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o znaczeniu kluczowym dla gospodarki opartej na wiedzy
- 4.3 Wzmocnienie kompetencji kadr systemu B+R
- 5.1 Wzmacnianie potencjału administracji rządowej
- 5.2 Wzmacnianie potencjału administracji samorządowej
- 5.3 Wysoka jakość usług świadczonych przez wymiar sprawiedliwości
- 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora
- 5.5 Państwo partnerskie
- 6.1 Wzmocnienie potencjału zdrowia poprzez profilaktykę, promocję i edukację zdrowotną osób w wieku produkcyjnym
- 6.2 Poprawa stanu zdrowia pracowników związana z ograniczeniem występowania chorób zawodowych oraz stosowaniem rehabilitacji zawodowej w tych chorobach
- 6.3 Doskonalenie zawodowe kadr medycznych służące wzrostowi ich konkurencyjności oraz podniesienie jakości zarządzania w ochronie zdrowia
Priorytety realizowane na szczeblu regionalnym
Priorytet VII. Rynek pracy otwarty dla wszystkich oraz promocja integracji społecznej.- 7.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie
- 7.2 Wspieranie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia
- 7.3 Równość szans dla wszystkich oraz promocja integracji społecznej
- 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie
- 8.2 Transfer wiedzy
- 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych
- 9.2 Rozbudowa oferty i podnoszenie jakości kształcenia zawodowego
- 9.3 Upowszechnienie kształcenia ustawicznego
- 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty
- 10.1 Wspieranie inicjatyw i paktów lokalnych działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich
- 11.1 Pomoc techniczna
Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/pokl/ } //-----------------------------------------------------------------------------------------// elseif($GLOBALS['k1']=="9" && $GLOBALS['k2']=="2") { ?>Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013
Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Akceptacja Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przez Radę Ministrów umożliwia rozpoczęcie negocjacji z Komisją Europejską.
Rada Ministrów przyjęła 29 listopada 2006 roku projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, który - zgodnie z projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013 (NSRO) - stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w NSRO celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Głównym celem Programu jest podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej.
PO Infrastruktura i Środowisko koncentruje się na działaniach o charakterze strategicznym i ponadregionalnym. Ponad 66% wydatków będzie przeznaczonych na realizację celów Strategii Lizbońskiej. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowanych będzie 17 osi priorytetowych:
- Gospodarka wodno - ściekowa,
- Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi,
- Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska,
- Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska,
- Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych,
- Drogowa i lotnicza sieć TEN-T,
- Transport przyjazny środowisku,
- Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe,
- Infrastruktura drogowa w Polsce Wschodniej,
- Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku,
- Bezpieczeństwo energetyczne,
- Kultura i dziedzictwo kulturowe,
- Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia,
- Infrastruktura szkolnictwa wyższego,
- Pomoc techniczna - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,
- Pomoc techniczna - Fundusz Spójności,
- Konkurencyjność regionów.
Na realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 zostanie przeznaczonych ponad 36 mld euro.
Ze środków Unii Europejskiej będzie pochodziło 27 848,3 mln euro (w tym ze środków Funduszu Spójności - 21 511,06 mln euro tj. 77% oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 6 337,2 mln euro tj. 23%).
Ostateczny kształt Programu uzależniony będzie od negocjacji z Komisją Europejską.
Projekt PO IiŚ po przyjęciu przez Radę Ministrów został przesłany do Komisji Europejskiej do zatwierdzenia.
Negocjacje mogą trwać nawet kilka miesięcy.
Realizacja projektów może rozpocząć się wcześniej, a koszty kwalifikowane będą od dnia przyjęcia przez KE dokumentu lub od 1 stycznia 2007r.
Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/poiis/ } //-----------------------------------------------------------------------------------------// elseif($GLOBALS['k1']=="9" && $GLOBALS['k2']=="3") { ?>Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013
Celem głównym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 (PO IG) jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa.
Cel ten zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących celów szczegółowych:- Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw,
- Wzrost konkurencyjności polskiej nauki,
- Zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym,
- Zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym,
- Tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy,
- Wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce.
W ramach PO IG wspierane będą projekty, które są innowacyjne co najmniej w skali kraju lub na poziomie międzynarodowym. Natomiast projekty, które są innowacyjne w skali regionu, wspierane będą w ramach 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO).
Należy podkreślić, że PO IG nie jest kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, 2004-2006 (SPO-WKP). Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli realizować inwestycje o zbliżonym charakterze do tych, które realizowane były w ramach cieszącego się ogromną popularnością działania 2.3. SPO-WKP Dotacje dla MSP na inwestycje, będą mogli uzyskać wsparcie w ramach jednego z 16 RPO, funkcjonującego w ich województwie. Uzupełnieniem działań bezpośrednio skierowanych do przedsiębiorców będzie wsparcie systemowe dla sieci instytucji otoczenia biznesu oraz innowacyjnych instytucji okołobiznesowych (tj. np. parków technologicznych, inkubatorów technologicznych, Centrów Zaawansowanych Technologii).
W ramach PO IG projekty realizować będą sieci instytucji otoczenia biznesu, wysoko specjalistyczne ośrodki innowacyjności, jednostki naukowo-badawcze, jednostki administracji centralnej, przedsiębiorstwa, w tym małe i średnie.
INSTYTUCJE REALIZUJĄCE PROGRAMInstytucją Zarządzającą (IZ) PO IG jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR).
Oprócz IZ są również instytucje, które pośredniczą w realizacji Programu - tzw. Instytucje Pośredniczące:
- Ministerstwo Gospodarki (MG),
- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW),
- Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA).
CHARAKTERYSTYKA PRIORYTETÓW
Oś priorytetowa 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii
Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Celem osi priorytetowej 1 jest zwiększenie znaczenia sektora nauki w gospodarce poprzez realizację prac B+R w najważniejszych kierunkach dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.
Beneficjenci:- jednostki naukowe,
- sieci naukowe i konsorcja naukowo-przemysłowe (w tym Centra Doskonałości, Centra Zaawansowanych Technologii oraz EIT +),
- jednostki organizacyjne, których podmiotem działalności jest zarządzanie pracami B+R i ich organizowanie,
- polskie platformy technologiczne,
- przedsiębiorcy (zwłaszcza MSP),
- naukowcy (zwłaszcza młodzi) i zespoły naukowców,
- studenci,
- podmioty realizujące projekty foresight, m.in. przedsiębiorcy, jednostki naukowe, jednostki administracji publicznej,
- podmioty działające na rzecz nauki - podmioty wykonujące w sposób ciągły zadania służące rozwojowi, promocji i zastosowaniom praktycznym nauki, a także wspierające wzrost innowacyjności gospodarki, nie obejmujące prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych,
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,
- Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej,
- minister właściwy ds. nauki.
- identyfikacja kierunków badań naukowych i prac rozwojowych mających na celu zdynamizowanie zrównoważonego rozwoju gospodarczego dla poprawy jakości życia polskiego społeczeństwa oraz racjonalizacji wykorzystania środków finansowych na badania naukowe poprzez dofinansowanie projektów dotyczących:
- Narodowego Programu Foresight Polska 2020,
- przygotowywania strategii rozwoju poszczególnych dziedzin nauki, regionów i sektorów gospodarki,
- przygotowywania strategii dla działających w Polsce platform technologicznych poprzez zastosowanie wyników metody foresight;
- dofinansowanie zintegrowanych, multidyscyplinarnych projektów badawczych w obszarach nauki i technologii wskazanych w poprzednim akapicie (projektów zamawianych),
- projekty zwiększające zainteresowanie podejmowaniem pracy naukowej przez studentów i doktorantów, obejmujące:
- projekty aplikacyjne realizowane przez studentów i doktorantów w dziedzinach priorytetowych dla rozwoju gospodarki,
- projekty, w których uczestniczą studenci i doktoranci, zgodne z priorytetami wskazanymi w akapicie 235 Programu, realizowane w najlepszych zespołach badawczych w Polsce,
- międzynarodowe studia doktoranckie realizowane w Polsce,
- projekty w zakresie doskonalenia kompetencji pracowników naukowo-badawczych, obejmujące zatrudnianie wybitnych uczonych z zagranicy - jako kierowników projektów - na kontraktach w polskich jednostkach naukowych,
- tworzenie i wsparcie Europejskiego Instytutu Technologicznego (EIT+),
- dofinansowanie projektów badawczych o charakterze aplikacyjnym, ukierunkowanych na bezpośrednie zastosowanie w praktyce na potrzeby branży/gałęzi gospodarki lub o szczególnym wymiarze społecznym (projekty rozwojowe),
- wsparcie ochrony własności przemysłowej tworzonej w ośrodkach badawczych mających siedzibę w Polsce w wyniku prac B+R dofinansowanych z budżetu nauki,
- wsparcie studiów wykonalności wdrożenia wyników projektu celowego planowanego do realizacji na bazie wyników projektu rozwojowego,
- dofinansowanie projektów obejmujących przedsięwzięcia techniczne, technologiczne lub organizacyjne (badania stosowane i prace rozwojowe) realizowanych przez przedsiębiorców, ich grupy lub inne podmioty posiadające zdolność do bezpośredniego zastosowania wyników projektu w praktyce (projekty celowe).
Oś priorytetowa 2. Infrastruktura sfery B+R
Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Celem osi priorytetowej 2 jest wzrost konkurencyjności polskiej nauki dzięki konsolidacji oraz modernizacji infrastruktury naukowo-badawczej i informatycznej najlepszych jednostek naukowych działających w Polsce.
Beneficjenci:- jednostki naukowe,
- EIT+,
- sieci naukowe i konsorcja naukowo-przemysłowe (w tym Centra Zaawansowanych Technologii /CZT/ i Centra Doskonałości /CD/ ),
- jednostki organizacyjne, których przedmiotem działalności jest zarządzanie pracami B+R i ich organizowanie,
- szkoły wyższe,
- jednostki wiodące MAN,
- Centra Komputerów Dużej Mocy.
- rozwój ośrodków o wysokim potencjale badawczym, w tym działających na bazie konsorcjów naukowo-przemysłowych oraz regionalnych konsorcjów naukowo-przemysłowych, poprzez dofinansowanie rozwoju ich infrastruktury badawczej (m.in. w Centrach Zaawansowanych Technologii oraz laboratoriach świadczących specjalistyczne usługi dla przedsiębiorców a także EIT+),
- rozwój infrastruktury w specjalistycznych laboratoriach, w tym działających na bazie sieci naukowych (m.in. Centów Doskonałości),
- wsparcie projektów realizowanych w zakresie Polskiej Mapy Drogowej w dziedzinie Dużych Obiektów Infrastruktury Badawczej (budowa dużych urządzeń badawczych - budowle i aparatura),
- projekty w zakresie inwestycji związane z tworzeniem wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych,
- projekty polegające na utrzymaniu i rozwoju nowoczesnej infrastruktury informatycznej nauki,
- projekty w zakresie rozwoju zasobów informacyjnych nauki w postaci cyfrowej,
- projekty w zakresie rozwoju zaawansowanych aplikacji i usług teleinformatycznych, dla środowiska naukowego.
Oś priorytetowa 3. Kapitał dla innowacji
Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.
Celem osi priorytetowej 3 jest zwiększenie liczby nowopowstałych przedsiębiorstw innowacyjnych, a także zwiększenie dostępu do zewnętrznych źródeł ich finansowania.
Beneficjenci:- fundusze kapitałowe,
- instytucje otoczenia biznesu wspierające powstawanie nowych firm innowacyjnych, w tym np. centra transferu technologii i innowacji, akceleratory technologii, inkubatory, parki naukowo-technologiczne, organizacje zrzeszające potencjalnych inwestorów (np. aniołów biznesu),
- organizacje przedsiębiorców i pracodawców oraz MSP.
- inicjowanie działalności innowacyjnej poprzez identyfikowanie, weryfikację innowacyjnych pomysłów o dużym potencjale rynkowym, wsparcie tworzenia na ich bazie przedsiębiorstw oraz początkową fazę ich rozwoju,
- wsparcie przedsiębiorstw na początkowych etapach wzrostu (zalążkowym, rozruchu i ekspansji), których przedsięwzięcia oparte są na innowacyjnych rozwiązaniach poprzez zasilenie funduszy kapitałowych,
- aktywizacja rynku inwestorów prywatnych poprzez tworzenie dogodnych warunków inicjowania współpracy inwestorów prywatnych z przedsiębiorcami poszukującymi środków finansowych na realizację innowacyjnych przedsięwzięć.
Oś priorytetowa 4. Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia
Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.
Celem osi priorytetowej 4 jest podniesienie poziomu innowacyjności przedsiębiorstw poprzez wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań w przedsiębiorstwach.
Beneficjenci:- przedsiębiorcy.
- wdrożenia wyników prac B+R będących efektem realizacji prac B+R dofinansowanych w ramach 1. osi priorytetowej (w ramach jednego, kompleksowego projektu obejmującego prowadzenia prac B+R i wdrożenie ich wyników pod warunkiem spełnienia kryterium zasadności ekonomicznej dla wdrożenia wykorzystanych wyników),
- wdrożenia własnych lub nabytych nowych technologii oraz uruchomienie produkcji nowych wyrobów lub ulepszenie wyrobów produkowanych w oparciu o tę technologię poprzez dofinansowanie z Funduszu Kredytu Technologicznego,
- doradztwo i inwestycje niezbędne do prowadzenia przez przedsiębiorców działalności B+R, w tym prowadzące do uzyskania przez przedsiębiorcę statusu centrum badawczo-rozwojowego,
- nowe inwestycje obejmujące w szczególności zastosowanie nowych w skali kraju, wysoko innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych oraz technologicznych w produkcji i usługach, w tym prowadzących do zmniejszania szkodliwego oddziaływania na środowisko,
- nowe inwestycje przedsiębiorstw z sektora produkcyjnego, obejmujące zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, o dużym znaczeniu dla gospodarki z uwagi na wielkość inwestycji i liczbę nowotworzonych miejsc pracy związanych z tymi inwestycjami, preferowane będą rozwiązania w skali europejskiej i światowej,
- tworzenie dużej liczby miejsc pracy w przedsiębiorstwach z sektora nowoczesnych usług, w tym np. centrach usług wspólnych, centrach badawczo-rozwojowych,
- doradztwo i inwestycje przedsiębiorstw niezbędne do opracowania wzorów użytkowych i przemysłowych.
Oś priorytetowa 5. Dyfuzja Innowacji
Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.
Celem osi priorytetowej 5 jest zapewnienie przedsiębiorcom wysokiej jakości usług i infrastruktury służących wzmocnieniu oraz wykorzystaniu ich potencjału innowacyjnego. Wzmocnienie pozycji konkurencyjnej przedsiebiorstw poprzez rozwój powiązań kooperacyjnych.
Beneficjenci:- grupy przedsiębiorców, w tym: klastry, łańcuchy produkcyjne MSP i dużych przedsiębiorców,
- sieci technologiczne (MSP i jednostki naukowe reprezentowane przez podmioty posiadające zdolność do występowania w ich imieniu),
- platformy technologiczne,
- sieci instytucji otoczenia biznesu o znaczeniu ponadregionalnym,
- instytucje otoczenia biznesu o zasięgu ogólnokrajowym,
- wysoko specjalistyczne ośrodki innowacyjności (podmioty zarządzające parkami technologicznymi, inkubatorami technologii, centrami zaawansowanych technologii, centrami produktywności oraz innymi ośrodkami specjalistycznych usług dla przedsiębiorców),
- przedsiębiorcy.
- inwestycje i doradztwo związane z rozwojem powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, w tym klastrów,
- kompleksowe wsparcie ośrodków innowacyjności (m. in. parków naukowo-technologicznych, inkubatorów technologicznych, centrów transferu technologii), zlokalizowanych na obszarach o największym potencjale rozwojowym oraz instytucje otoczenia biznesu o zasięgu ogólnokrajowym,
- wsparcie budowy i rozwoju sieci otoczenia biznesu o znaczeniu ponadregionalnym świadczących usługi w zakresie działalności innowacyjnej przedsiębiorców,
- wsparcie wykorzystania praw własności przemysłowej oraz praw autorskich i pokrewnych przez przedsiębiorców.
Oś priorytetowa 6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym
Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki.
Celem osi priorytetowej 6 jest wzmocnienie marki "Polska" przez promocję Polski jako kraju atrakcyjnego pod względem inwestycyjnym i turystycznym, a także jako miejsca nawiązywania wartościowych kontaktów gospodarczych.
Beneficjenci:- instytucje otoczenia biznesu o zasięgu ponadregionalnym i międzynarodowym wspierające promocję gospodarczą i turystyczną Polski,
- instytucje publiczne w tym państwowe osoby prawne,
- jednostki samorządu terytorialnego,
- przedsiębiorcy.
- kompleksowe wsparcie dla przedsiębiorców zainteresowanych nawiązaniem kontaktów handlowych z partnerami zagranicznymi obejmujące w szczególności doradztwo i szkolenia w zakresie promocji sprzedaży za granicę IRE i promocji eksportu, badania rynków zagranicznych, udziału w imprezach targowo-wystawienniczych;
- rozwój sieci centrów obsługi inwestorów,
- przygotowania dużych terenów inwestycyjnych, w szczególności w zakresie prac studyjno-koncepcyjnych, umożliwiających realizację inwestycji typu green field,
- przedsięwzięcia niezbędne z punktu widzenia promocji turystycznych walorów Polski, w tym tworzenie nowych, innowacyjnych typów produktów i usług turystycznych, tworzenie systemu informacji turystycznej,
- inwestycjie w zakresie produktów turystycznych o znaczeniu ponadregionalnym w tym przyczynijace sie do poprawy jakości usług turystycznych. Projekty tego typu mogą być wybierane równbież w ramach konkursu,
- budowa i rozwój internetowego systemu obsługi przedsiębiorców poszukujących partnerów handlowych oraz możliwości podjęcia inwestycji na terenie Polski.
Oś priorytetowa 7. Budowa i rozwój społeczeństwa informacyjnego
Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Celem osi priorytetowej 7 jest stwarzanie warunków do zwiększenia wydajności i konkurencyjności oraz wzrostu zatrudnienia w gospodarce opartej na wiedzy, poprzez szeroko zakrojone działania wspierające budowę i rozwój społeczeństwa informacyjnego.
Beneficjenci:- jednostki administracji rządowej,
- jednostki samorządu terytorialnego oraz związkom i stowarzyszeniom jednostek samorządu terytorialnego,
- jednostki podległe administracji rządowej,
- konsorcja jednostek administracji publicznej i jednostek naukowych, przedsiębiorstw, stowarzyszeń, organów samorządu zawodowego, jednostek organizacji pozarządowych,
- przedsiębiorstwa,
- obywatele zakładający przedsiębiorstwa świadczące lokalne eUsługi,
- obywatele będący podmiotami polityki włączenia cyfrowego, uzyskujący dostęp do szerokopasmowego Internetu.
- budowa współpracujących elektronicznych platform usług publicznych, na których dostępne będą eUsługi dla obywateli i przedsiębiorstw m.in.: zabezpieczenie społeczne, podatki, zamówienia publiczne, rejestracja działalności gospodarczej, rejestry sądowe, ochrona zdrowia, ochrona środowiska,
- przebudowa, dostosowanie i wdrożenie rejestrów państwowych, zasobów i systemów informatycznych administracji publicznej do współdziałania, w celu ich usprawnienia, integracji i umożliwienia świadczenia usług drogą elektroniczną, zapewnienie zintegrowanej infrastruktury teleinformatycznej administracji publicznej wszystkich szczebli,
- rozwój systemów informacji publicznej (w tym informacji prawnej),
- wsparcie dla przedsiębiorstw (także nowo tworzonych) świadczących eUsługi lub udostępniających treści cyfrowe, także na potrzeby lokalnej społeczności,
- wspieranie eUsług między przedsiębiorstwami (B2B),
- wspieranie działań z zakresu e-Integracji,
- wspieranie w zakresie dostępu obywateli do szerokopasmowego Internetu z zachowaniem konkurencji rynkowej i neutralności technologicznej.
Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/POIG/ } //-----------------------------------------------------------------------------------------// elseif($GLOBALS['k1']=="9" && $GLOBALS['k2']=="4") { ?>Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej.
30 stycznia 2007 r. Rada Ministrów przyjęła Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, przedłożony przez Ministra Rozwoju Regionalnego.
Celem głównym PO Rozwój Polski Wschodniej jest przyspieszenie tempa rozwoju społeczno - gospodarczego Polski Wschodniej (tj. województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko - mazurskiego).
Cel ten nawiązuje do Programu Rządu "Solidarne Państwo" i wynika ze formułowanych w perspektywie średniookresowej celów Strategii Rozwoju Kraju 2007 - 2015 oraz jest zgodny z celem NSRO 2007 - 2013, którym jest "Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki polskiej opartej na wiedzy i przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej."
Priorytety i obszary wsparcia w ramach PO RPW- Nowoczesna gospodarka - cel: stymulowanie rozwoju konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy:
- infrastruktura uczelni
- infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
- wspieranie innowacji
- promocja i współpraca
- Wojewódzkie ośrodki wzrostu - cel: rozwój wybranych funkcji metropolitalnych miast wojewódzkich
- system miejskiego transportu zbiorowego
- infrastruktura turystyki kongresowej i targowej
- Infrastruktura transportowa - cel: poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych województw Polski Wschodniej
- Infrastruktura drogowa
- Trasy rowerowe
- Pomoc techniczna - cel: wsparcie procesu wdrażania Programu
- Wsparcie procesu wdrażania Programu
- Działania informacyjne i promocyjne Programu
Projekty realizowane w ramach Programu będą współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pula środków przeznaczonych na ten cel to ok. 2,27 mld euro, w tym ok. 992 mln euro specjalnych środków, przeznaczonych, decyzją Rady Europejskiej, dla pięciu regionów Unii Europejskiej o najniższym poziomie PKB na mieszkańca, wyznaczonych na podstawie danych Eurostatu z 2002 r. - tj. 120 euro. Pozostała kwota, tj. ok. 1,21 mld euro z EFRR stanowi dodatkowe środki wyasygnowane przez Rząd RP z puli funduszy strukturalnych przyznanych Polsce, które zostały podzielone za pomocą odrębnego algorytmu.
Z ogólnej kwoty EFRR przeznaczonej na PO RPW 2,27 mld Euro wydzielono z podziału kwotę 68,21 mln Euro przewidzianą na realizację Priorytetu IV "Pomoc techniczna".
Współfinansowanie ze środków krajowych (z budżetu państwa i z budżetów jednostek samorządu terytorialnego) będzie się odbywało na ogólnych zasadach dotyczących Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/PORPW/ } elseif($GLOBALS['k1']=="9" && $GLOBALS['k2']=="5") { ?>Program Operacyjny Pomoc Techniczna
W celu jak najbardziej efektywnego oraz zgodnego z prawem Unii Europejskiej wykorzystania pomocy dostępnej w ramach funduszy strukturalnych przygotowany został Program Operacyjny Pomoc Techniczna.
Założeniem Programu jest zapewnienie na poziomie krajowym wsparcia dla zarządzania, monitorowania, oceny i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty. Program ten ma charakter horyzontalny, dlatego jego priorytety i działania dotyczą kwestii istotnych dla całego systemu wdrażania i koncentrują się na usprawnieniu jego funkcjonowania i zapewnieniu spójności.
POPT 2007-2013 stanowi jeden z elementów systemu realizacyjnego NSRO na lata 2007-2013, której celem strategicznym jest: przyspieszenie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski, wzrost zatrudnienia oraz zwiększenie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej z krajami UE.
W ramach systemu realizacji NSRO na lata 2007-2013 przewidziano komponenty pomocy technicznej we wszystkich programach operacyjnych zorientowane na wsparcie realizacji poszczególnych programów. Ponadto, realizowany będzie również horyzontalny POPT 2007-2013, którego celem jest wsparcie tych procesów oraz instytucji wchodzących w system realizacji NSRO, których wsparcie na poziomie poszczególnych programów operacyjnych albo nie może być realizowane, albo jego realizacja byłaby niezasadna.
W projekcie POPT 2007-2013 zostały ponadto zawarte wytyczne opracowane w celu określenia jednolitych zasad programowania i wdrażania komponentów pomocy technicznej we wszystkich programach operacyjnych przygotowanych w ramach NSRO lata 2007-2013.
POPT 2007-2013 obejmuje swoim zakresem wsparcie wszystkich horyzontalnych działań i procesów z zakresu przygotowania, zarządzania, wdrażania, monitorowania, oceny i kontroli realizacji NSRO, a także z zakresu wsparcia przygotowania projektów oraz rozpowszechniania informacji i promocji operacji funduszy strukturalnych w Polsce.
Cele szczegółowe POPT 2007 - 2013
- Zapewnienie sprawnej realizacji NSRO oraz wsparcie przygotowania przyszłych interwencji funduszy strukturalnych,
- Skuteczne rozpowszechnianie informacji i promocja NSRO oraz zapewnienie odpowiedniego przepływu i wymiany informacji pomiędzy uczestnikami procesu realizacji NSRO.
Priorytety
Priorytet 1: Sprawna realizacja Narodowych Strategicznych Ram OdniesieniaCelem priorytetu jest osiągnięcie sprawnego systemu zarządzania, wdrażania, monitorowania, oceny i kontroli NSRO oraz zapewnienie płynnego przejścia z bieżącego okresu programowania do kolejnego okresu programowania pomocy strukturalnej.
Cel priorytetu zostanie osiągnięty poprzez realizację trzech celów bezpośrednich:- zapewnienie niezbędnych zasobów ludzkich oraz stałe podnoszenie kwalifikacji osób zapewniających sprawną realizację NSRO,
- zapewnienie warunków i odpowiednich zasobów sprzyjających efektywnej realizacji wszystkich bieżących działań administracyjnych związanych ze sprawnym wykonywaniem obowiązków z zakresu zarządzania, wdrażania, monitorowania, oceny i kontroli pomocy strukturalnej realizowanej w ramach NSRO,
- wsparcie procesu przygotowania operacji funduszy strukturalnych w Polsce w kolejnym okresie programowania.
Priorytet 2: Komunikacja i promocja
Celem nadrzędnym realizowanym w ramach Priorytetu 2 jest kreowanie popytu na środki z instrumentów strukturalnych Unii Europejskiej w Polsce oraz zapewnienie efektywnej realizacji i trwałości NSRO w Polsce.
Osiągnięcie celu strategicznego odbywa poprzez realizację dwóch celów bezpośrednich:- upowszechnianie wiedzy na temat NSRO oraz kompetencji w zakresie pozyskiwania środków na działania prorozwojowe oraz zwiększanie świadomości społecznej w zakresie korzyści płynących z wdrażania NSRO,
- przygotowanie i koordynacja systemu przepływu doświadczeń pomiędzy uczestnikami procesu programowania, wdrażania i informacji w zakresie funduszy strukturalnych.
Finanse
POPT 2007-2013 będzie w całości finansowany ze środków publicznych.Na realizację Programu z funduszy strukturalnych i środków krajowych przeznaczone zostanie 607,9 mln euro. Priorytety Programu będą w całości współfinansowane z EFRR. Szacowana wartość finansowania ww. programu w latach 2007-2013 z tego Funduszu wyniesie 516,7 mln, euro co stanowi 85% udziału środków wspólnotowych w finansowaniu Programu. Poziom krajowego współfinansowania dla POPT wyniesie natomiast 15%. Kwota środków krajowych na współfinansowanie ww. programu w latach 2007-2013 wyniesie 91,2 mln euro.
Źródłem finansowania krajowego, wraz z prefinansowaniem realizacji poszczególnych projektów, będzie budżet państwa. Środki finansowe krajowe pochodzić będą z części budżetów właściwych ministrów.
Szczegółowy opis priorytetów programu dostępny na stronie:
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/POPT/ } elseif($GLOBALS['k1']=="10" && $GLOBALS['k2']=="") { ?>Programy Regionalne
/*- dolnośląskie http://www.rpo.umwd.pl/
- kujawsko-pomorskie http://www.kujawsko-pomorskie.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=113&Itemid=260
- lubelskie http://www.rpo.lubelskie.pl/
- lubuskie http://www.zporr.lubuskie.pl/index.php?id=198&lng=pl
- łódzkie http://www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/rop/index.html
- małopolskie http://www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/rop/index.html
- mazowieckiego http://www.mazovia.pl/?a=news&id=2837
- opolskiego http://umwo.opole.pl/serwis/index.php?id=413
- podkarpackie http://www.wrota.podkarpackie.pl/pl
- podlaskie http://www.wrotapodlasia.pl/pl/gospodarka/polityka_regionalna/
- pomorskie http://www.dpr.woj-pomorskie.pl/?dzial=626
- śląskie http://rpo.silesia-region.pl/
- warmińsko-mazurskie http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/regionalne/warmiamazury.htm
- wielkopolskie http://www.wielkopolska.mw.gov.pl/doc.php?dcid=1578&grid=878
- zachodniopomorskie http://www.um-zachodniopomorskie.pl/index.php?wiad=2161
-
Regionalny Program Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007-2013
http://www.rpo.umwd.pl/ -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa kujawsko-pomorskiego na lata 2007-2013
http://www.kujawsko-pomorskie.pl/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=113&Itemid=260 -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa lubelskiego na lata 2007-2013
http://www.rpo.lubelskie.pl/ -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa lubuskiego na lata 2007-2013
http://www.zporr.lubuskie.pl/index.php?id=198&lng=pl -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa łódzkiego na lata 2007-2013
http://www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/rop/index.html -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa małopolskiego na lata 2007-2013
http://www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/rop/index.html -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa mazowieckiego na lata 2007-2013
http://www.mazovia.pl/?a=news&id=2837 -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa opolskiego na lata 2007-2013
http://umwo.opole.pl/serwis/index.php?id=413 -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa podkarpackiego na lata 2007-2013
http://www.wrota.podkarpackie.pl/pl -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa podlaskiego na lata 2007-2013
http://www.wrotapodlasia.pl/pl/gospodarka/polityka_regionalna/ -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa pomorskiego na lata 2007-2013
http://www.dpr.woj-pomorskie.pl/?dzial=626 -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa śląskiego na lata 2007-2013
http://rpo.silesia-region.pl/ - Regionalny Program Operacyjny dla województwa świętokrzyskiego na lata 2007-2013
-
Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007-2013
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/regionalne/warmiamazury.htm -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa wielkopolskiego na lata 2007-2013
http://www.wielkopolska.mw.gov.pl/doc.php?dcid=1578&grid=878 -
Regionalny Program Operacyjny dla województwa zachodniopomorskiego na lata 2007-2013
http://www.um-zachodniopomorskie.pl/index.php?wiad=2161
Program Współpracy Terytorialnej
W okresie programowym 2007-2013 współpraca w wymiarze transgranicznym, transnarodowym i międzyregionalnym promowana będzie w ramach odrębnego, nowego Celu 3 polityki spójności Unii Europejskiej - Europejska Współpraca Terytorialna.
O rosnącym znaczeniu współpracy terytorialnej w Unii Europejskiej świadczy również zwiększenie wysokości środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przeznaczonych na realizację międzynarodowych przedsięwzięć promujących współpracę pomiędzy partnerami pochodzącymi z krajów UE, a także z krajów z UE sąsiadujących. W latach 2007-2013 na rozwój współpracy terytorialnej przeznaczono łącznie na poziomie UE 7,75 mld euro.
Polska, z racji swojego położenia geograficznego oraz dużego zainteresowania polskich partnerów rozwojem współpracy terytorialnej, może stać się jednym z głównych beneficjentów programów realizowanych w ramach Celu 3 w okresie 2007-2013.
Przewiduje się realizację następujących programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej z udziałem Polski:- współpraca transgraniczna:
- trzy dwustronne programy na granicy polsko-niemieckiej (z udziałem Meklemburgii, Brandenburgii i Saksonii),
- Polska - Republika Czeska,
- Polska - Słowacja,
- Polska - Litwa,
- Polska - Szwecja - Dania-Litwa-Niemcy (Południowy Bałtyk),
- współpraca transnarodowa:
- Obszar Europy Środkowo-Wschodniej,
- Region Morza Bałtyckiego,
- program współpracy międzyregionalnej obejmujący całe terytorium UE.
Na granicach zewnętrznych UE współpraca transgraniczna z krajami partnerskimi będzie wspierana ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa. W ramach tego instrumentu z udziałem Polski realizowane będą programy współpracy transgranicznej z Ukrainą, Białorusią i Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej.
} elseif($GLOBALS['k1']=="11" && $GLOBALS['k2']=="1") { ?>Programy współpracy transgranicznej
Pierwszą grupę programów operacyjnych współpracy terytorialnej będą tworzyły programy współpracy transgranicznej, które będą wdrażane w regionach na poziomie NUTS III, usytuowanych wzdłuż wewnętrznych i niektórych zewnętrznych granic lądowych Unii Europejskiej oraz w obszarach nadmorskich oddzielonych od siebie maksymalnie o 150 km.
W Polsce współpracą transgraniczną objęte zostaną podregiony, których granice stanowią granicę państwową. Nowością, w porównaniu do okresu programowego 2004-2006, będzie możliwość objęcia programem współpracy transgranicznej podregionów usytuowanych wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego.
Projekty finansowane w ramach programów transgranicznych powinny sprzyjać budowie wzajemnych powiązań "ponad granicami" pomiędzy samorządami lokalnymi, instytucjami edukacyjnymi, organizacjami pozarządowymi czy też instytucjami kulturalnymi. Każdy projekt musi również wykazywać znaczący "wpływ transgraniczny". Głównym celem tego typu programów jest promowanie współpracy i bezpośrednich kontaktów wspierających rozwój gospodarczy i społeczny oraz ochronę środowiska w obszarach przygranicznych, charakteryzujących się zwykle niższym poziomem rozwoju w porównaniu do średniej krajowej.
Wspólne, transgraniczne działania dotyczyć będą m.in. następujących zagadnień:- wspieranie przedsiębiorczości, rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, turystyki, kultury oraz handlu transgranicznego,
- ochrona dóbr naturalnych i dóbr kultury, zapobieganie zagrożeniom naturalnym i technologicznym,
- wspieranie powiązań między obszarami miejskimi i wiejskimi,
- poprawa dostępu do sieci transportowych, informacyjnych i komunikacyjnych,
- gospodarka wodna, gospodarowanie odpadami oraz systemy energetyczne,
- rozwój i wspólne wykorzystanie infrastruktury, w szczególności w takich dziedzinach jak ochrona zdrowia, kultura i edukacja,
- współpraca administracyjna oraz integracja społeczności lokalnych poprzez realizację wspólnych działań dotyczących rynku pracy, promocji równouprawnienia (w tym równouprawnienia kobiet i mężczyzn), rozwoju zasobów ludzkich oraz wspierania sektora badawczo-rozwojowego.
- Polska - Niemcy (Meklemburgia/Pomorze Przednie - Brandenburgia - Województwo Zachodniopomorskie),
- Polska - Niemcy (Brandenburgia - Województwo Lubuskie),
- Polska - Niemcy (Saksonia -Województwo Dolnośląskie i Lubuskie),
- Polska - Republika Czeska,
- Polska - Republika Słowacka,
- Polska - Republika Litewska,
- Polska - Szwecja - Dania - Litwa - Niemcy (Południowy Bałtyk).
Programy współpracy międzynarodowej
Celem Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF) jest wspieranie współpracy przygranicznej, międzynarodowej i międzyregionalnej zarówno na zewnętrznych, jak i wewnętrznych granicach Unii. W ramach INTERRREG III wydzielone zostały trzy komponenty:
-
Komponent A
współpraca przygraniczna władz publicznych sąsiadujących ze sobą obszarów w celu rozwijania przygranicznych ośrodków gospodarczych i społecznych poprzez wdrażanie zarówno projektów infrastrukturalnych jak i "miękkich":
- stymulowanie przedsiębiorczości i rozwoju małych firm (w tym firm sektora turystycznego),
- rozwój wspólnego transgranicznego systemu ochrony środowiska,
- modernizacja i rozbudowa istniejącej sieci powiązań transportowych w celu zwiększenia dostępności terenów przygranicznych,
- wsparcie inicjatyw społeczności lokalnych (fundusz mikroprojektów),
- rozwój kapitału ludzkiego i instytucjonalnych form współpracy transgranicznej,
- wykorzystanie zasobów ludzkich i materialnych w dziedzinie badań naukowych, rozwoju technologicznego, edukacji, kultury w celu zwiększenia produktywności obszaru i jego zdolności do kreowania miejsc pracy.
-
Komponent B
współpraca transnarodowa między władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi w ramach dużych regionów paneuropejskich, mająca na celu zrównoważony i skoordynowany rozwój przestrzenny. W ramach komponentu B tworzone są możliwości dla rozwoju infrastruktury transeuropejskiej, opracowania strategii rozwoju przestrzennego w skali międzynarodowej, przy uwzględnieniu współpracy miast i obszarów wiejskich służącej zrównoważonemu rozwojowi. Ponadto, finansowane są projekty z zakresu ochrony środowiska i rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Większość realizowanych projektów to projekty "miękkie", stanowiące przygotowanie do przedsięwzięć infrastrukturalnych, wdrażanych w ramach regionalnych lub krajowych programów finansowanych z funduszy strukturalnych.
-
Komponent C
współpraca międzyregionalna w skali europejskiej, której celem jest rozwój powiązań sieciowych w zakresie polityki regionalnej, upowszechnianie systemowych przykładów właściwego rozwiązywania problemów, wymiana informacji i doświadczeń dotyczących rozwoju regionalnego oraz polityk i technik kohezyjnych.
W latach 2007-2013 współpraca w wymiarze transgranicznym, transnarodowym i międzyregionalnym będzie realizowana w ramach odrębnego celu polityki spójności Unii Europejskiej - Cel Europejska Współpraca Terytorialna (EWT).
Wyodrębnienie współpracy terytorialnej jako osobnego celu polityki spójności potwierdza duże znaczenie wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez partnerów unijnych. O rosnącym znaczeniu tego typu współpracy świadczy również zwiększenie wysokości środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W latach 2007-2013 na rozwój współpracy terytorialnej z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych zostanie łącznie 7,75 mld euro. Polska alokacja na realizację programów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej wyniesie 557,8 mln euro. Dodatkowe 173,3 mln euro zostanie przeznaczonych przez Polskę na współpracę transgraniczną z państwami nie należącymi do Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (EISP).
Programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej (European Territorial Cooperation) oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (European Neighbourhood and Partnership Instrument) zastąpią przedsięwzięcia realizowane w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III 2004-2006.
Komponentom INTERREG-u III będą odpowiadały trzy typy programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej:- programy współpracy transgranicznej zastąpią INTERREG III A,
- programy współpracy transnarodowej zastąpią INTERREG III B,
- programy współpracy międzyregionalnej (INTERREG IV C) zastąpią INTERREG III C.
Programy operacyjne Europejskiej Współpracy Terytorialnej w ramach poszczególnych komponentów będą wdrażane zgodnie z jednolitymi zasadami, wynikającymi z doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III. Wprowadzenie jednolitych zasad wdrażania przyczyni się do ułatwienia zarządzania samymi programami oraz wspólnymi, międzynarodowymi projektami finansowanymi ze środków EFRR w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna.
Zasady te będą polegały głównie na:- utworzeniu wspólnych Instytucji Zarządzających, Certyfikujących i Audytowych,
- obowiązkowym udziale w projekcie co najmniej dwóch partnerów z różnych krajów,
- stosowaniu "zasady partnera wiodącego" w realizacji projektów,
- utworzeniu wspólnego budżetu i jednego konta bankowego dla programu,
- utworzeniu międzynarodowych Wspólnych Sekretariatów Technicznych wspierających Instytucje Zarządzające we wdrażaniu programów.
Programy Badawcze - 7 Program Ramowy
Inauguracja 7. Programu Ramowego Badań,Rozwoju Technologicznego i Wdrożeń
Wspólnoty Europejskiej (2007 – 2013)
Jednym z najważniejszych celów Wspólnoty jest wzmocnienie bazy naukowej i technologicznej przemysłu europejskiego, a przez to zapewnienie wysokiego poziomu konkurencyjności gospodarki europejskiej na arenie międzynarodowej. Aby ten cel osiągnąć, Wspólnota zachęca ośrodki badawcze i wyższe uczelnie, przedsiębiorstwa (zwłaszcza małe i średnie – MŚP) oraz inne instytucje do prowadzenia badań oraz podejmowania innych działań na rzecz rozwoju technologicznego. Takie działania będą miały pozytywny wpływ na postęp gospodarczy, społeczny i kulturalny wszystkich państw członkowskich oraz przyczynią się do umocnienia Europejskiej Przestrzeni Badawczej (European Research Area – ERA), której budowa została zapoczątkowana w 6. Programie Ramowym i kontynuowana będzie w 7.PR.
W marcu 2000 roku w Lizbonie Rada Europejska wyznaczyła nowy cel strategiczny na kolejną dekadę: przekształcenie Unii Europejskiej w najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarkę na świecie, zdolną do zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego, stworzenia liczniejszych i lepszych miejsc pracy oraz zagwarantowania większej spójności społecznej. Trójkąt wiedzy, który tworzą edukacja, badania oraz innowacje, jest niezbędny do osiągnięcia tego celu, a 7.PR jest jego podstawowym instrumentem.
Zgodnie ze Strategią Lizbońską Rada Europejska na posiedzeniu w Barcelonie w marcu 2002 roku uzgodniła, że wydatki ogółem na badania i rozwój technologiczny oraz innowacje w UE powinny zostać zwiększone tak, aby do 2010 roku zbliżyć się do poziomu 3% PKB. Dwie trzecie tych wydatków ma pochodzić z sektora prywatnego. Wyzwanie realizacji tego celu podejmuje 7.PR poprzez szereg nowych inicjatyw takich jak Europejskie Platformy Technologiczne (European Technology Platforms – ETP) oraz Wspólne Inicjatywy Technologiczne (Joint Technology Initiatives – JTI).
7. Program Ramowy (2007-2013) jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie. Jego najważniejsze cele to: wspieranie współpracy ponadnarodowej na wszystkich płaszczyznach w całej UE; zwiększenie dynamizmu, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych w pionierskich dziedzinach wiedzy (naukowcy w sposób niezależny i odpowiedzialny określają główne badania w tym obszarze); wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i technologii poprzez zapewnienie lepszej edukacji i szkoleń, łatwiejszego dostępu do potencjału badawczego oraz uznania dla zawodu naukowca, także poprzez znaczne zwiększenie udziału kobiet w badaniach naukowych oraz zachęcanie naukowców do mobilności i rozwijania kariery; zintensyfikowanie dialogu między światem nauki i społeczeństwem w Europie celem zwiększenia społecznego zaufania do nauki; wspieranie naukowców rozpoczynających karierę; wspieranie szerokiego stosowania rezultatów i rozpowszechniania wiedzy uzyskanej w wyniku działalności badawczej, finansowanej ze środków publicznych.
Cele 7.PR będą realizowane poprzez następujące programy szczegółowe:- COOPERATION (Współpraca) – wspieranie ponadnarodowej współpracy naukowo-badawczej w wybranych obszarach tematycznych;
- IDEAS (Pomysły) – wspieranie badań inicjowanych przez naukowców we wszystkich dziedzinach wiedzy, realizowanych przez pojedyncze zespoły krajowe lub ponadnarodowe,
- PEOPLE (Ludzie) – ilościowe i jakościowe wzmacnianie potencjału ludzkiego w zakresie badań i rozwoju technologicznego w Europie oraz zachęcanie do mobilności międzynarodowej i międzysektorowej;
- CAPACITIES (Możliwości) – wspieranie kluczowych aspektów europejskiego potencjału w zakresie badań, rozwoju technologicznego i innowacji takich, jak infrastruktury badawcze, regionalne klastry badawcze, rozwój pełnego potencjału badawczego we wspólnotowych regionach konwergencji i regionach najbardziej oddalonych, badania na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, problemy budowy społeczeństwa opartego na wiedzy, koordynacja polityki badawczej oraz horyzontalne działania w zakresie współpracy międzynarodowej.
7.PR będzie wspierał także bezpośrednie działania naukowe i technologiczne nienależące do obszaru badań jądrowych prowadzone przez Wspólne Centrum Badawcze (Joint Research Centre – JRC). Program uzupełnia działania prowadzone w państwach członkowskich związane z wykorzystaniem funduszy strukturalnych, w szczególności w przemyśle, rolnictwie i edukacji, dotyczące szkoleń, konkurencyjności, innowacyjności, zatrudnienia i ochrony środowiska. Całkowity budżet 7.PR na lata 2007-2013 wynosi 50 521 mln euro. Oprócz tego przewidziano wsparcie dla działań badawczo-szkoleniowych związanych z energetyką jądrową w programie EURATOM o budżecie 2700 mln euro.
- COOPERATION 32 365
- IDEAS 7 460
- PEOPLE 4 728
- CAPACITIES 4 217
- Nienuklearne działania JRC 1 751
- Całkowity budżet 7.PR: 50 521
- EURATOM 2700
- Struktura budżetu 7.PR (mln euro)
Systemy finansowania. Działania pośrednie wspierane w ramach 7.PR będą finansowane poprzez różne systemy finansowania określone w zaproszeniach do składania wniosków.
- Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) – wsparcie dla projektów badawczych prowadzonych przez konsorcja z uczestnikami z różnych państw, mających na celu stworzenie nowej wiedzy, nowych technologii, produktów, demonstracji lub wspólnych zasobów przeznaczonych na badania. Projekty mogą być również skierowane do określonych grup, np. MŚP.
- Sieci doskonałości (networks of excellence) – wsparcie wspólnego programu działań, wdrażanego przez wiele organizacji badawczych łączących swoje działania w danej dziedzinie, prowadzonych przez zespoły badawcze w ramach współpracy w dłuższym okresie.
- Działania koordynacyjne i wspierające (coordination/support actions) – wsparcie dla działań mających na celu koordynację i wspomaganie działań i polityk badawczych (tworzenie sieci, wymiany, międzynarodowy dostęp do infrastruktur badawczych, prace studyjne, konferencje itd.).
- Wsparcie na rzecz badań pionierskich – wsparcie dla projektów prowadzonych przez pojedyncze, krajowe lub ponadnarodowe, zespoły badawcze. System ten będzie wykorzystywany do wspierania inicjowanych przez samych naukowców projektów badawczych przekraczających granice dzisiejszej wiedzy.
- Wsparcie na rzecz kształcenia i rozwoju kariery naukowców – wsparcie na rzecz kształcenia i rozwoju kariery naukowców, w szczególności wykorzystywane do realizacji działań programu Marie Curie.
- Badania na rzecz określonych grup (zwłaszcza MŚP) – wspieranie projektów badawczych, w ramach których większa część badań i rozwoju technologicznego prowadzona jest przez wyższe uczelnie, ośrodki badawcze lub inne podmioty prawne, na korzyść określonych grup, zwłaszcza MŚP lub ich stowarzyszeń.
Działalność badawcza wspierana przez 7.PR powinna być zgodna z podstawowymi zasadami etycznymi, w tym z wyrażonymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Opinie Europejskiej Grupy ds. Etyki w Nauce i Nowych Technologiach są i będą uwzględniane.
} elseif($GLOBALS['k1']=="13" && $GLOBALS['k2']=="11") { ?>Programy Badawcze - COST
Europejski Program Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-TechnicznychInformacje ogólne
Europejski Program Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych
(European Cooperation in the Field of Scientific and Technical Research), znany pod akronimem COST, to utrzymywana wspólnie przez 34 państwa europejskie i Izrael (jako państwo współpracujące) struktura instytucjonalna, której najważniejszym zadaniem jest organizowanie multilateralnej współpracy naukowo-technicznej krajów członkowskich.
COST umożliwia koordynację na szczeblu europejskim przedsięwzięć badawczych o określonej tematyce, prowadzonych w różnych krajach w ramach tak zwanych Akcji COST, stanowiących rodzaj parasola, pod osłoną którego wykonywanych jest wiele pojedynczych projektów mających wspólny cel ogólny.
COST ukierunkowany jest na prowadzenie badań podstawowych oraz prac badawczych stanowiących pomost pomiędzy badaniami podstawowymi a pracami rozwojowymi (tzw. precompetitive research), przy czym duża waga przywiązywana jest do projektów zorientowanych na potrzeby społeczeństw.
Badania prowadzone w ramach programu COST są finansowane bezpośrednio przez prowadzące je kraje, a jedynie koszty koordynacji są pokrywane z budżetu Programu, czyli np. spotkania, konferencje, dyskusje wyników.
Realizacja projektów w ramach Akcji COST odbywa się na podstawie Memorandum of Understanding. Jest to umowa będąca wyrazem woli wspólnego koordynowania działalności badawczej dotyczącej określonego tematu oraz wymiany rezultatów badań. Przystąpienie kraju członkowskiego do udziału w konkretnej Akcji COST następuje z chwilą podpisania przez jego ambasadora przy Unii Europejskiej Memorandum of Understanding dotyczącego tej Akcji. Akcja rozpoczyna się formalnie po podpisaniu dotyczącego jej Memorandum of Understanding przez co najmniej pięć krajów członkowskich.
Krajowym koordynatorem COST w Polsce jest:
Marek ZdanowskiMinisterstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Departament Współpracy Międzynarodowej
tel. : 022 628 32 89
fax : 022 628 35 34
e-mail: marek.zdanowski@nauka.gov.pl } elseif($GLOBALS['k1']=="13" && $GLOBALS['k2']=="12") { ?>
Programy badawcze - EUREKA
W 1985 r. Konferencja Ministrów 17 państw europejskich oraz przedstawicieli Komisji Wspólnot Europejskich podjęła decyzję o powołaniu do życia Inicjatywy EUREKA.
W ramach Inicjatywy Eureka rządy państw, które do tego programu przystąpiły, zobowiązane są do tego, by zachęcać i wspierać współpracę międzynarodową między podmiotami przemysłowymi i instytucjami badawczymi realizującymi wspólne przedsięwzięcia innowacyjne. Współpraca na polu tworzenia nowych technologii ma zwiększać nowoczesność, produktywność i konkurencyjność przemysłu europejskiego w najważniejszych dziedzinach na rynku światowym.
Podstawowe zadania i kryteria Inicjatywy EUREKA są zawarte w Hanowerskiej Deklaracji Zasad - Hannover Declaration of Principles - (dostępna w DZ KBN).
Grupa wysokiego szczebla inicjatywy EUREKI opracowuje plany krótko, średnio i długoterminowe działania Inicjatywy. Podejmuje ona także decyzje o rekomendacji Konferencji Ministerialnej projektów spełniających kryteria Projektów EUREKI. Konferencja Ministerialna Inicjatywy EUREKA podejmuje wszystkie decyzje dotyczące Inicjatywy EUREKA w tym decyzje o nadaniu projektom statusu projektów EUREKI. W każdym kraju członkowskim działają Narodowi Koordynatorzy Projektów EUREKI, którzy są odpowiedzialni za dystrybucję informacji, ocenę propozycji projektów, pomoc dla potencjalnych partnerów w zakresie formułowania propozycji projektów EUREKI oraz znalezieniu partnerów, pomoc w ubieganiu się o uzyskanie dofinansowania. Przewodnictwo w EURECE i odpowiedzialność za operacyjne działanie EUREKI podejmuje corocznie inny kraj członkowski.
Cechy charakterystyczne EUREKI:EUREKA nie jest instytucją międzyrządową do realizacji konkretnych projektów uzgodnionych przez zainteresowane państwa członkowskie.
EUREKA nie jest jednym z licznych programów Unii Europejskiej. Komisja Europejska jest jednym z 31 równoprawnych członków Inicjatywy.
EUREKA nie jest źródłem finansowania dla instytucji naukowych, badawczych czy komercyjnych.
EUREKA nie posiada centralnego funduszu na finansowanie wspólnych projektów.
Podstawowym celem Inicjatywy EUREKA jest promocja współpracy pomiędzy partnerami z różnych państw realizującymi wspólne projekty, których efekty pozwalają zwiększać produktywność i konkurencyjność przemysłu, gospodarki i usług w skali całej Europy.
Projekt ma szansę uzyskania statusu PROJEKTU EUREKI jeśli spełnia następujące kryteria:
- idea projektu pochodzi z instytucji naukowej lub przemysłowej,
- celem projektu jest wdrożenie nowej lub ulepszenie istniejącej technologii produkcyjnej, wdrożenie nowego produktu lub usługi,
- rezultaty projektu mają szansę zaistnieć na rynku międzynarodowym,
- projekt jest realizowany przez co najmniej 2 partnerów z 2 różnych państw członkowskich EUREKI najlepiej w oparciu o porozumienia biznesowe,
- projekt nie ma związku z technologią wojskową i nie jest realizowany na zamówienie wojska,
Podstawowym kryterium nadania projektowi statusu projektu EUREKI jest jego innowacyjność, realna perspektywa na opracowanie i podjęcie produkcji nowego wyrobu, wdrożenie nowej technologii lub usługi, szansa na komercyjną sprzedaż rynkową rezultatów projektu.
Projekty EUREKI powstają "oddolnie" w wyniku porozumień pomiędzy partnerami, którymi mogą być instytucje naukowe i badawcze, firmy przemysłowe i komercyjne. Partnerzy realizujący projekt EUREKI sami ustalają zakres i formy współdziałania. Decyzja o ewentualnym rozszerzeniu grona realizatorów projektu należy tylko do partnerów. Efekty projektu EUREKI w postaci własności intelektualnej czy przemysłowej oraz zyski finansowe należą wyłącznie do partnerów.
POLSKIM KOORDYNATOREM PROJEKTÓW EUREKI jest:
Jerzy TokarskiKoordynator Projektów EUREKI
Tel. +48 515 061 534
Email: j.tokarski@ncbir.gov.pl } ?>